PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Příprava a vedení programů aktivit v přírodě - PSPP376K
Anglický název: Preparing and leading outdoor programmes
Zajišťuje: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lukáš Psohlavec
PhDr. Ivana Turčová, Ph.D.
Záměnnost : PSPP376
Je neslučitelnost pro: PSPP376
Je záměnnost pro: PSPP376
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Tento předmět má teoretickou a praktickou část. V teoretické rovině se snaží zastřešit celé studium specializace Výchovy v přírodě, například nastiňuje české podněty k teorii a praxi výchovných aplikací aktivit v přírodě v dějinách českých zemích, seznamuje studenty s koncepcemi výchovy v přírodě nebo s přínosem Kurta Hahna a organizace Outward Bound pro teorii a didaktiku aktivit v přírodě. V praktické části se studenti seznámí s metodickými zásadami přípravy a vedením programů aktivit a výchovy v přírodě. Osvojí si základní dovednosti instruktora, vedoucího či vůdce při přípravě a vedení programů zaměřených pro výchovné i rekreační využití aktivit v přírodě. Součástí předmětu je i samostatná příprava a vedení programu aktivit v přírodě.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (13.10.2023)

Cílem předmětu je teoretické i praktické zvládnutí přípravy, realizace a zhodnocení programu aktivit v přírodě.

  • Student má přehled o českých podnětech k teorii a praxi výchovných aplikací aktivit v přírodě v dějinách českých zemích a ve světě. 

  • Student dokáže vysvětlit rozdíl mezi různými koncepcemi výchovy vpřírodě. 

  • Student zná typologii programů aktivit v přírodě a chápe roli vůdce či vedoucího programů aktivit v přírodě. 

  • Student zná metodické zásady přípravy a vedením programů aktivit a výchovy v přírodě.  

  • Prakticky si student osvojí základní dovednosti instruktora, vedoucího či vůdce při přípravě a vedení programů zaměřených pro výchovné i rekreační využití aktivit v přírodě.  

  • Student umí v týmu připravit, odvést a zhodnotit dvou až tříhodinový program aktivit v přírodě (např. závod typu přírodního víceboje, orientační závod či hra apod.) 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Samostatná příprava akce (písemný podklad), vedení a zhodnocení průběhu programu aktivit v přírodě.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Gilbertson, K., Ewert, A., Siklander, P., Bates, T. (2022). Outdoor Education. Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.

Humberstone, B., Prince, H., Henderson, K. (Eds.). (2016). Routledge International Handbook of Outdoor Studies. London and New York: Routledge.

Neuman, J. Turčová, I. (Eds.). (2022). Turistika a sporty v přírodě. Praha: Falon.

Neuman, J. (2011). Úvodní kapitoly pro teorii a metodiku kurzů výchovy v přírodě. Praha: Projekt Odyssea. Dostupné z http://www.odyssea.cz/odyssea-neuman-pdf.

Neuman. J., Vomáčko. S., Vomáčková. S. (1999). Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál.

Neuman, J. (1998). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 1. vyd. Praha: Portál.

Priest, S., Gass, M., A. (2018). Effective Leadership in Adventure Programming. 3. vyd. Champaign, Il.: Human Kinetics.

Priest, S., Gass, M. A., Gillis, L. (2000). The Essential Element of Facilitation. Dubuque Iowa: Kendall/Hunt.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Zkouška z teoretických znalostí.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

Přednášky:
1. Charakteristika oblasti aktivit v přírodě, základní terminologie.
2. České podněty k teorii i praxi výchovných aplikací aktivit v přírodě v historii českých zemích.
3. Koncepce výchovy v přírodě.
4. Kurt Hahn, přínos organizace Outward Bound pro teorii a didaktiku aktivit v přírodě.
5. Typologie programů aktivit v přírodě.
6. Teorie vysvětlující působení aktivit v přírodě na člověka, působení programů výchovy v přírodě.
7. Osoba vůdce, vedoucího, učitele – jeho role.

Semináře:
1. Postupy a zásady pro tvorbu úspěšného programu aktivit v přírodě.
2. Zásady vedení programů aktivit v přírodě. Režie i dramaturgie akce – skladba programových bodů. Různé typy zpětnovazebního hodnocení, odezvy a působení programu na účastníky.
3. Základní bezpečnostní pravidla. Ochrana přírody.
4. Ekonomická rozvaha při přípravě programů aktivit v přírodě.
5. Právní minimum pro zajištění akcí a programů v přírodě.
6. Samostatná příprava akce.
7. Praktické vedení programu aktivit v přírodě. Zhodnocení realizovaného programu.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)

MS Teams: kód týmu: qrhi01r

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK