PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sportovní specializace 1 - basketbal - PSPH697K
Anglický název: Sport specialization 1 - basketball
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:20/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D.
Záměnnost : {Sportovní specializace 1 - basketbal I. a II.}, PSPH697
Je neslučitelnost pro: PSPH697
Je záměnnost pro: PSPH720K, PSPH719K, PSPH697
Ve slož. korekvizitě pro: PSPH409K
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)
Vstup do studia specializace – trenérství basketbalu. Interpretace základních pojmů v teorii a v didaktice basketbalu, obecnější informace o sportovní hře s tematickým zaměřením na historii, řízení, obsah a klasifikaci herních činností. Základy didaktiky sportovní hry. Teorie a základy didaktiky herních činností jednotlivce. Převážně praktická interpretace a aplikace útočných činností jednotlivce individuálního typu, vztahového typu a příslušných obranných činností jednotlivce. Vytváření učebních podmínek pro nácvik a trénink herních činností jednotlivce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D. (29.09.2023)

Student je schopný interpretovat základní pojmy v teorii a v didaktice basketbalu.

Student zná základy didaktiky basketbalu.

Student zná aktuální pravidla basketbalu podle FIBA. Zároveň se student orientuje i v pravidlech NBA a NCAA, zná hlavní rozdíly a ví, podle kterých pravidel se organizují mezinárodní turnaje v basketbalu.

Student zná historii basketbalu, a to jak ve světě, tak na Českém území. Student ví jak je basketbal řízen a jaké jsou soutěže v ČR, v Evropě a ve světě. Zná řízení velkých mezinárodních turnajů.

Student zná toerii a základy didaktiky herních činností jednotlivce. Student umí prakticky interpretovat útočné herní činnosti jednotlivce individuálního typu, stejně tak i obranné individuální herní činnosti jednotlivce.  Student zná způsoby řešení situace jeden proti jednomu v aspektech pojednávaných útočných činností jednotlivce. Tyto IHČJ umí také aplikovat při utkání. Student zároveň umí vysvětlit nácvik těchto IHČJ a umí vytvářet učební podmínky pro jejich nácvik a následný trénink. Student také umí kontrolovat jejich správnost a případně vhodně opravit chyby v provedení.

Student je schopný vysvětlit pojetí individuálního herního výkonu v basketbalu, determinovat jeho faktory a vysvětlit jeho obsah.

Student umí vést skupinu jiných studentů a připravit trénink pro nácvik IHČJ.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha : Olympia, 1988.

DOBRÝ, L. a kol. Integrovaná praxe ve sportovních hrách. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 77, 2/2011. s. 7-17. ISSN 1210-7689.

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2009.

TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha : Univerzita Karlova, 2007

VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha : Karolinum, 2005.

VELENSKÝ, M. Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. Praha : Karolinum, 2008.

VELENSKÝ, M., KAPRÁLEK, T. Význam pravidel basketbalu a jeho modifikace. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 77, č. 4/2011, s. 11-19.

VELENSKÝ, M., KAPRÁLEK, T. Děti a basketbal? Nechme je hrát! Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 78, č. 3/2012, s. 29-35.

VELENSKÝ, M. Jak na základy obrany v basketbale dětí. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 79, č. 3/2013, s. 26-30 (I. část), ročník 79, č. 4/2013, s. 28-33 (II. část),

VELENSKÝ, M. Náměty pro vyučování a učení sportovním hrám ve školní tělesné výchově. Česká kinantropologie, ročník 19/2015, 4/15, s. 77-84.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

Sylabus (teorie)

1. Interpretace pojmů „teorie“, „didaktika“ a jejich stručná charakteristika v aspektech sportovní hry. Odborná terminologie, schematický záznam herních činností a situací.

2. Historie basketbalu ve světě a v Česku, resp. v Československu.

3. Řízení basketbalu v celosvětovém a kontinentálním měřítku. FIBA, soutěže řízené FIBA.

4. Řízení basketbalu v ČR, ČBF, soutěže řízené ČBF.

5. Význam pravidel sportovních her, charakteristika sportovních her, modifikace sportovních her.

6. Interpretace pravidel FIBA, aplikace pravidel v basketbalu dětí.

7. Rekapitulace tematických okruhů v teorii basketbalu.

8. Interpretace stěžejních didaktických pojmů v aspektech zaměřenosti na sportovní hry, činnost trenéra, činnost hráče (hráčky) v didaktickém procesu.

9. Didaktický proces v charakteristice záměrnosti. Cíle a úkoly didaktického procesu v perspektivách rozvoje výkonnosti.

10. Didaktický systém učiva, charakteristika současného basketbalu elitní seniorské úrovně.

11. Klasifikace a přehled herních činností jednotlivce.

12. Klasifikace a přehled herních kombinací.

13. Klasifikace a přehled herních systémů.

14. Závěrečná lekce, shrnutí, test.

Sylabus (teorie a didaktika herních činností)

1. Klasifikace herních činností jednotlivce, popis a význam z hlediska realizace individuálního herního výkonu v současném elitním basketbale.

2. Individuální herní výkon, význam, determinanty.

3. - 12. Teorie a didaktika útočných činností jednotlivce individuálního typu a obranných činností proti nim. Způsoby řešení situace jeden proti jednomu v aspektech pojednávaných útočných činností jednotlivce.

13 - 14. Možnosti aplikace herních činností jednotlivce v součinnosti skupin hráčů a celého družstva. Pojetí týmového herního výkonu v basketbalu dětí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK