PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika sportovních her - PSPH624NK
Anglický název: Didactics of Sports Games
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:16/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: 27 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Michaela Běhanová
Mgr. Jan Hrabík
Mgr. Tomáš Kočíb
Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D.
Mgr. Jan Petružela
Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D.
Záměnnost : PSPH624N
Je neslučitelnost pro: PSPH624N
Je záměnnost pro: PSPH624N
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (21.02.2021)
Didaktika sportovních her navazuje na předmět Teorie a základy didaktiky sportovních her zařazeném ve III. ročníku BC studia na FTVS UK. Záměrem výuky v předmětu Didaktika sportovních her je rozšíření a zdokonalení odborných kompetencí studentů (studentek) pro výuku sportovních her ve školní tělesné výchově, resp. v zájmově rekreačních útvarech. Předpokládá se samostatná činnost studentů/studentek a to zejména v podobě tzv. didaktických výstupů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (26.09.2023)

Student rozumí významu sportovních her v rámci školní tělesné výchovy z hlediska dlouhodobých biopsychosociálních benefitů

Student je schopný připravit tematický plán vyučovacích jednotek zaměřených na danou sportovní hru

Student se seznámil a rozumí problematice managementu heterogenní třídy a vulnerabilitě

Student je schopen efektivně (bez zbytečných časových ztrát) vést vyučovací jednotku vzhledem ke specifikům vyučované skupiny (věk, úroveň dovedností, heterogenita skupiny, přítomnost vulnerabilních jedinců)

Student v rámci vyučovací jednotky dokáže pracovat s didaktickými technologiemi (didaktické metody, formy, styly, postupy) tak, aby optimalizoval učební prostředí

Student je schopný během výuky poskytnout žákům zpětnou vazbu vedoucí ke zlepšení učených dovedností 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

DOBRÝ, Lr. Didaktika sportovních her: učebnice pro fakultu tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy. 2., přeprac.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).

DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha : Olympia, 1988.

DOBRÝ, Lubomír. Analýza didaktické interakce v tělesné výchově. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-334-2.

JANSA, P. Deskripce a analýza činnosti učitelů a žáků 1. stupně základní školy v tělesné výchově. In : Tělovýchovný sborník, svazek 20. Praha : Olympia, 1987, s. 174-199.

JANSA, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8.

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1694-0.

SVOBODA, B., KOCOUREK, J. Výzkum osobnosti a vyučovací činnosti učitele tělesné výchovy. In : Tělovýchovný sborník, svazek 20. Praha : Olympia, 1987, s. 48- 73.

TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her: učební text pro bakalářské studium. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2007. ISBN 978-80-86317-48-9.

VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0970-3.

VELENSKÝ, M. Náměty pro vyučování a učení sportovním hrám ve školní tělesné výchově. Česká kinantropologie, ročník 19/2015, 4/15, s. 77-84.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (21.02.2021)

Požadavky k udělení zápočtu

1. Účast ve výuce (povoleny max. 2 absence)

2/a. Konsultace přípravy na didaktický výstup, vypracování přípravy na didaktický výstup, realizace výstupu

2/b. Konsultace k hodnocení didaktických výstupů, realizace hodnocení (pozorování), prezentace výsledků hodnocení

Požadavky pro vykonání zkoušky

1. Splnění zápočtových požadavků

2. Ústní pohovor.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

V rámci první lekce proběhne úvodní přednáška pro obě skupiny studentů dohromady. Studenti zde obdrží informace k organizaci studia a požadavkům (Z, ZK). Lekce bude následně zaměřena na základní didaktické pomůcky při výuce sportovních her zejména v prostředí školní TV. V rozmezí druhé až osmé lekce proběhnou didaktické výstupy studentů na zadané téma.

Přednášky:

1 lekce

Vstup do studia, organizace studia, požadavky předmětu, obecná didaktika sportovních her

Cvičení:

7 lekcí

1. Výstupy studentů a hodnocení výstupů, realizace (3 hodiny - házená)

2. Výstupy studentů a hodnocení výstupů, realizace (3 hodiny - volejbal)

3. Výstupy studentů a hodnocení výstupů, realizace (3 hodiny - florbal

4. Výstupy studentů a hodnocení výstupů, realizace (3 hodiny - basketbal)

5. Výstupy studentů a hodnocení výstupů, realizace (3 hodiny - softbal)

6. Výstupy studentů a hodnocení výstupů, realizace (3 hodiny - fotbal)

7. Výstupy studentů a hodnocení výstupů, realizace (3 hodiny - netradiční sh)

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (21.10.2022)
Odkaz na studijní opory v MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4896 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK