PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Children and Sports Training - PPPD612
Anglický název: Children and Sports Training
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty společenského základu
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Jiří Krasilov (30.07.2012)
Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se struktuře výkonu, zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)

Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.

 

Výstupy z učení

 Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže.

Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů.

Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku.

Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení.

Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí.

Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat.

Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči.

Student  zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí.

Literatura
Poslední úprava: Jiří Krasilov (30.07.2012)

1.BOMPA, T. O.: Periodization. Theory and Methodology of Training (4th Ed.). Human Kinetics, Champaign (Il) 1999.

2. ELLIOT, B.: Training in sport. Applying Sport Science. John Wiley and Sons, Baffin Lane, Chichester 1998.

3. MARTENS, R.: Successful Coaching. Human Kinetics, Champaign (Il) 1997.

4. BAECHLE, T. R.: Essentials of Strength Training and Conditioning. Human Kinetics, Champaign (Il) 1994.

5. DICK, F. W.: Sport Training Principles. Lepus Books, London 1980.

6. SCHNABEL, G. ET ALL.: Trainingswissenschaft: Leistung - Training ? Wettkampf. Sportverlag, Berlin 1997. (in Germ.)

7. MANNO, R.: Les Bases del´ Entrainement Sportif. Revue E.P.S., Paris 1992. (in French)

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: Jiří Krasilov (30.07.2012)

EXAMENS TASKS:

presentations (in oral and written form)

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Jiří Krasilov (30.07.2012)

1. Sport training ? aims, tasks and basic terms: system approach to sport training. Training as process of specialised adaptation, motor learning, social ? psychological aspects.

2. Theory of abilities and skills, types of abilities and skills

3. Sport performance and its structure

4. Bioenergetics, energetics

5. Load: load impulses, classification of training exercises as adaptation impulses, intensity, level of specification

6. Manipulation with load, frequency of training impulses - supercompensation, recuperation.

7. Strength, Methods of strength development

8. Speed, kind of speed abilities, parameters of speed load, speed barrier

9. Endurance abilities, kinds of endurance, methods of development of middle and long time endurance, sort time endurance (sub maximal)

10. Coordination abilities, structure of coordinations abilities and their importance in sport, development of coordination. Flexibility, methods of development of flexibility

11. Long time conception of sport training: period of basic, specialized and top training.

12. Aspect of work with children, Common principles of work with children

13. Conditioning in children age, speed abilities, coordination abilities, strength abilities, endurance abilities, flexibility

14. Talent selection ? basic features of system of talent searching.

15. Discussion about selected topics

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK