PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy sportovního tréninku - PPPD217
Anglický název: Sport Training Principles
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 33 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Petružela
Anotace
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)
Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce) v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)

Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má sportovní trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se struktuře výkonu, zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku. Shrnuje postavení a roli sportovního manažera v procesu (řízení) sportovního tréninku.

Výstupy z učení

Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.

Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.

Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách

Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.

Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.

Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.

Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.

Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.

Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.

Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.

Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.

Zná specifika tréninku žen a osob se specifickými potřebami

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (10.01.2019)

Povinná:

DICK, W. F. Sports Training Principles. London: A&C Black, 2002. 400 p. ISBN 978-0713682786.

DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. 2. vydání. Praha: Olympia, 2012. 331 s. ISBN 80-7033-928-4.

DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha: Karolinum, 2008. 313 s. ISBN 978-80-246-1404-5.

DUFOUR, M. Pohybové schopnosti v tréninku - Rychlost. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 2015. 192 s. ISBN 978-80-204-3461-6.

LINZ, L. Úspěšné koučování týmů. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 2016. 240 s. ISBN 978-80-204-4042-6.

NEUMANN, G., PFUETZNER, A., HOTTENROTT, K. Alles unter kontrolle. Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2000. 304 s. ISBN 978-3891245811.

MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 175 s. ISBN 80-244-0981-X.

MARTENS, R. Úspěšný trenér. Praha: Grada, 2006. 504 s. ISBN 8024710110.

NAVIN, A. Sports coaching. Ramsbury: The Crowood Press, 2011. 412 p. ISBN 9781847971937.

PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Grada, 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-2118-7.

PYKE, F. S. Better Coaching. 2nd edition. Champaign: Human Kinetics, 2001. 248 p. ISBN 0736041133.

SCHNABEL, G., HARRE, D., BORDE, A. Trainingsleher - Trainingswissenschaft. 2. aktualisierte Auflage. Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2011. 664 s. ISBN 978-3898996310.

STEINHOEFER, D. Grundlagen des Athletiktraining. 1. Aufl. Muenster: Philippka Verlag, 2003. 384 s. ISBN 978-3894171261.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (28.09.2023)

Přednášky:

1. Úvod, obsah předmětu, požadavky ke zkoušce. Sport - jeho struktura a funkce, systematika soutěží. Pojetí, cíle a úkoly sportovního tréninku. Sportovní výkon a jeho struktura.
2. Teoretická interpretace sportovního tréninku, systémový přístup. Realizační tým, trenérství, činnost trenéra, činnosti a úkoly manažera ve sportovním tréninku.
3. Trénink jako proces specializované adaptace, motorické učení, interakce.

4.Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra specifičnosti. Manipulace se zatížením. Frekvence tréninkových podnětů, zotavné procesy.

5. Složky sportovního tréninku: kondiční, technická, taktická, psychologická. Vytrvalostní schopnosti: koncept, význam, strategie, stimulace, operativní nástroje rozvoje. Aerobní oblast: metody stimulace, prostředky, anaerobní oblast: metody stimulace.
6. Silové schopnosti, strukturace pro potřeby tréninku. Přehled a specifikace druhů silových schopností. Rychlostní schopnosti a jejich stimulace. Metody, komponenty a prostředky rozvoje síly a rychlosti.
7. Koordinační schopnosti, pohyblivost. Metody rozvoje koordinace, a pohyblivosti.
8. Technická příprava, obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti. Praktické aspekty osvojování a zdokonalování dovedností. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém procesu.
9. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.
10. Dlouhodobá koncepce a management sportovního tréninku: etapy základního, specializovaného a vrcholového tréninku, ukončení kariéry.
11. Periodizace sportovního tréninku: makrocyklus, mezocyklus, mikrocyklus, tréninková jednotka. Stavba tréninku: roční tréninkový cyklus, období přípravné, hlavní, závodní, přechodné.
12. Sportovní manažer a řízení sportovního tréninku (systémové pojetí): plánování, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování. Prognostika a její uplatnění při participaci manažera na řízení sportovního tréninku.
13. Výběr talentů. Základní rysy koncepce tréninku dětí a mládeže. Trénink zdravotně postižených.
14. Současné trendy a tendence v managementu sportovního tréninku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK