PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didactics of Sport - PPPD212C
Anglický název: Didactics of Sport
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Dragounová, Ph.D.
Záměnnost : PPPD234C
Ve slož. záměnnosti pro: PPPD234C
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.02.2019)
Předmět navazuje na psychologii a pedagogiku. Vymezuje a systematizuje roli aplikované didaktiky v oblasti sportovní přípravy. Proces utváření vědomostí a kompetencí u studentů trenérství je zaměřen na porozumění a tvorbu vhodných metodicko-organizačních forem při vedení sportovního tréninku a doplňkových sportovních aktivitách. Předkládá studentům přehled o nárocích na práci trenéra, aktivitách sportovce v projektech, organizačních formách, diferenciaci při sportovním přípravě, pohybové aktivitě dětí a mládeže.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (20.09.2020)

Studenti trenérství získávají kompetence k porozumění a diagnostice konkrétní pedagogické situace, k tvorbě vhodných metodicko-organizačních forem při vedení sportovního tréninku a doplňkových sportovních aktivit a diferenciaci při sportovní přípravě dětí a mládeže.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (20.09.2020)

Podmínky zakončení předmětu:

požadavky na zápočet - seminární práce/ test

požadavky na zkoušku - (zápočet je prerekvizitou) písemné /ústní zkoušení

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.02.2019)

DOBRÝ, Lubomír. Didaktika sportovních her. Praha: SPN, 1988.

DOVALIL, Josef a kolektiv. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005. ISBN 80-7033-928-4.

DOWELL, Linus. Didactic strategies in physical education. Boston: American Press, 1980. ISBN 978-0-89641-047-3.

GRIFFIN, Linda a BUTLER, Joy. Teaching games for understanding: theory, research, and practice. Champaign, IL: Human Kinetics, 2005. ISBN 0-7360-4594-5.

JANSA, Petr a kolektiv. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2026-8.

MARTENS, Reiner. Úspěšný trenér. 3rd ed. Praha: Grada, 2004. ISBN 8024710110.

MARTENS, Reiner. Successful Coaching. 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2012. ISBN 9781450400510.

MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007. ISBN 978-80-890-7531-7.

PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2004. ISBN 978-80-247-4218-2.

PERIČ, Tomáš a DOVALIL, Josef. Sportovní trénink. Praha: Grada. 2010. ISBN 978-80-247-2118-7.

RYCHTECKÝ, Antonín a FIALOVÁ, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-659-7.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (20.09.2020)

Přednášky:

1. Pojetí didaktiky sportovní přípravy (teoretická východiska, zákl. pojmy), metody empirického a teoretického výzkumu v didaktice

2. Sportovní výchova; motorické učení a osvojování pohybových dovedností

3. Sportovec jako subjekt a objekt ve sportovní přípravě (styly učení, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací, principy diferenciace ve vytváření didaktických projektů a situací)

4. Trenér: vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost trenéra a jejich rozvoj..

5. Didaktické zásady, metody, formy metodicko-organizační (průpravná cvičení. herní cvičení, průpravné hry)

6. Didaktické formy sociálně-interakční a formy organizační, postupy

7. Diagnostické techniky a prostředky. Postupy při tvorbě didaktického systému učiva a metodicko- organizačních forem ve sportovním tréninku.

Semináře:

1. Informační zdroje v oblasti didaktiky sportovního tréninku a práce s nimi.

2. Rozvoj interpersonální percepce.

3. Specifika tréninku dětí a mládeže z didaktického hlediska.

4. Reflexe a evaluace práce trenéra, dialog s rodiči, vedením klubu, municipalitou.

5. Aplikace teoretického obsahu přednášek do konkrétních sportovních disciplín dle zaměření studentů.

6. Sociální percepce v efektivní interakci: trenér - sportovec. Interpretace chování a jednání sportovců v psychosociálním a didaktickém kontextu

7. Spektrum didaktických stylů

Studijní opory -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (20.09.2020)

Je zaveden LMS - moodle s názvem Didaktika sportu (studenti obdrží heslo pro přihlášení na začátku semestru od učitele)

V případě distančního vzdělávání budou přednášky probíhat prostřednictvím Microsoft Teams (studenti obdrží odkaz e-mailem)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK