PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sportovní příprava dětí a mládeže - PPPD199
Anglický název: Coaching youth athletes
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 51 / 51 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD199K
Prerekvizity : PPPD195
Je záměnnost pro: PPPD199K
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.11.2018)
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (01.10.2023)

Výstupy z učení

 

Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže.

Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů.

Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku.

Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení.

Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí.

Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat.

Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči.

Student  zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.11.2018)

Dovalil, J. a Choutková, B.: Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Praha: Olympia, 1989.

Dovalil, J.: Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. Praha: Univerzita Karlova, 1988.

Juřinová I. a Stejskal, F: Pohybové schopnosti a jejich rozvoj ve školní TV. Praha: SPN, 1987.

Perič, T.: Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha: Grada, 2004.

Perič, T.: Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2012.

Štilec, M. a kol. Sportovní příprava dětí a mládeže. Praha: SPN, 1989.

Valik, B.: Trenérům mladých atletů. Praha: Olympia, 1975.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (13.11.2019)

aktivní účast

seminární práce

písemný test

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.11.2018)

Obsah výuky:

1. Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých.

2. Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk,

3. Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí.

4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí ranné specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku.

5. Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink

6. Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti.

7. Stimulace rychlostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

8. Stimulace vytrvalostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

9. Stimulace silových schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

10. Stimulace koordinačních schopností a pohyblivosti - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

11. Specifika technické, taktické a psychologické přípravy ve sportovní přípravě dětí

12. Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura.

13. Trenér ve sportovní přípravě dětí - komunikace, řídící styly. Doplňkové aspekty sportovní přípravy dětí - práce s rodiči, škola, klub.

14. Výběr sportovních talentů - základní východiska, výběr jako systém, výběr jako proces, fáze výběru

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK