Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)
Studenti působí jako praktikující tělovýchovní pedagogové (hospitace, poté mikrovýstupy, následované vedením
tréninku, vyučovacího či jiného tělovýchovného procesu) v různých tělovýchovných zařízeních. Jsou to tělovýchovné
jednoty (sportovní kluby), občanská sdružení (Sokol, Orel apod.) či fitcentra (tělovýchovné služby), či jiná zařízení,
odpovídající specializaci či studijnímu směru, který si student vybral na příslušné katedře a zapsal do SIS.
Poslední úprava: Jiří Krasilov (10.03.2009)
Charakteristika odborné praxe I
První odborná praxe v tělovýchově je věnována hospitacím. Tato praxe představuje kombinaci opakovaných kolektivních návštěv tělovýchovných a sportovních zařízení s následnými rozbory hospitovaných tréninkových jednotek v rámci seminářů, věnovaných prezentaci výsledků pozorování a posuzování nejrůznějších stránek sledovaných procesů, a to především z pohledu toho, kdo proces řídí, nikoliv z pohledu toho, kdo je řízen. Jde zde o podporu postupného přechodu myšlení našich posluchačů z pozice žáka, sportovce, cvičence, studenta, - tj. jedince, který je v tréninkovém procesu řízen, do pozice učitele, cvičitele, trenéra, instruktora, tj. jedince, který tréninkový proces řídí.
Cílem odborné praxe v tělovýchově I (?hospitační? praxe) je seznámit studenty s různými formami tělovýchovného procesu na úrovni výkonnostního či vrcholového sportu, spolkové tělovýchovy a tělovýchovných služeb (fitcentra, soukromé sportovní školy či akademie apod.).
V oblasti sledování sportovního tréninku studenti postupují od vytvoření projektu a jeho obhajoby, přes sběr dat a jejich vyhodnocení, až po zpracování závěrů z řady pozorování a jejich obhajobu na semináři.
Další úkoly čekají studenty v oblasti sledování a posuzovaní kvality tělovýchovných služeb.
Rámcový plán výuky
1. Úvod do výuky, seznámení s cíli předmětu, zadání úkolů pro vypracování zápočtových (seminárních) prací
2. Seminář k projektům seminárních prací (obhajoba projektů)
3., 4. Hospitace ve sportovních klubech (výkonnostní a vrcholový sport)
5. Seminář k předcházejícím hospitacím (prezentace výsledků pozorování)
6., 7. Hospitace ve sportovních klubech (sport dětí a mládeže)
8. Seminář k předcházejícím hospitacím (prezentace výsledků pozorování)
9., 10. Hospitace v zařízeních poskytujících tělovýchovné služby (fitcentra, cestovní kanceláře apod.)
11. Seminář k předcházejícím hospitacím (prezentace výsledků pozorování).
12.,13. Hospitace ve spolkové tělovýchově a "netradičních" institucích (Akademie Tajči, Kung-Fu apod., sport zdravotně postižených, tělovýchovné aktivity ve věznicích apod.).
14. Seminář k předcházejícím hospitacím (prezentace výsledků pozorování).
15. Závěrečný seminář (obhajoba závěrů pozorování), vyhodnocení výuky, zápočty.
Požadavky na zápočet:
1. Seminární práce (oblast sportu - sledování sportovního tréninku)
2. Seminární práce (oblast tělovýchovných služeb)
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)
TILINGER, P. a kol. Pedagogické a odborné praxe v tělesné výchově a sportu. Praha : Karolinum, 2009
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia, 2009.
SVOBODA, B. Pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 2002.
SLEPIČKA, P. a kol. Psychologie sportu. Praha : Karolinum, 2009.
+ literární zdroje odpovídající směru studia či specializaci studenta zadává vedoucí učitel praxe .
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)
Požadavky na zápočet:
Kladné hodnocení praxe fakultním trenérem či cvičitelem?
Včasné odevzdání úplné dokumentace praxe
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)
Obsah výuky:
Semináře / cvičení:
1. Úvodní seminář před nástupem studentů na praxi
2. - 19. hospitace, pedagogické výstupy (přípravy na vedení a vedení tréninku, cvičebních hodin, odborná konzultační činnost apod.), rozbory pedagogických pokusů studenta s fakultním trenérem, cvičitelem..).
20. Seminář s průběžnou kontrolou aktivit praktikujících studentů
21. -39. hospitace, pedagogické výstupy (přípravy na vedení a vedení tréninku, cvičebních hodin, odborná konzultační činnost apod.), rozbory pedagogických pokusů studenta s fakultním trenérem, cvičitelem..).
40. Seminář s průběžnou kontrolou aktivit praktikujících studentů
41. -55. hospitace, pedagogické výstupy (přípravy na vedení a vedení tréninku, cvičebních hodin, odborná konzultační činnost apod.), rozbory pedagogických pokusů studenta s fakultním trenérem, cvičitelem..).