PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Didaktika TV - PPPD136
Anglický název: Didactics of PE
Zajišťuje: Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2016 do 2016
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. PhDr. Antonín Rychtecký, DrSc.
PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Antonín Rychtecký, DrSc.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty společenského základu
Je neslučitelnost pro: PPPD102
Je záměnnost pro: PPPD102
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)
Předmět navazuje na psychologii a pedagogiku. Vymezuje a systematizuje roli školní tělesné výchovy jako otevřeného systému vzdělávání a tělesné kultury. Proces utváření vědomostí a kompetencí u studentů tělesné výchovy je zaměřen na porozumění a tvorbu pojmů, cílů, obsahů učebních programů a vedení žáků k učení a aktivní účasti v pohybových a sportovních aktivitách. Předkládá přehled o nárocích na práci učitele tělesné výchovy, aktivit žáka v projektech, organizačních formách, diferenciaci ve školní tělesné výchově, mimotřídních a mimoškolních pohybových aktivitách, sportu školní mládeže v národním a mezinárodním kontextu.Vytvářené kompetence: Porozumění vývoji individuálních pohybových a sportovních potřeb žáků a jejich utváření. Aplikace druhů senzomotorického učení a rozvoje pohybových schopností v konkrétních pohybových aktivitách. Hodnocení a monitoring formativních výsledků učení a výchovy.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)

Rychtecký, A. & Fialová. L. (2002). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: karolinum, 171 s. ISBN: 80-7184-659-7.

Green, K. & Hardman K. (2005). Physical Education: Essential Issues. London" SAGE Publication Company 248 p. ISBN: 0 7619 4497 4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (25.11.2010)

Požadavky na zápočet:

písemný test, seminární práce

Požadavky na zkoušku:

písemná, ústní

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)

Přednášky:

1. Historický přehled vývoje obsahu a forem školní tělesné výchovy v evropském a národním kontextu.

2. Školní tělesná výchova jako forma tělesné kultury a pohybové aktivity, její místo v systému vzdělávání a výchovy.

3. Systém didaktiky školní tělesné výchovy. Environcentrismus, pedocentrismus, paidocentricmus a curriculocentrismus v systému školní tělesné výchovy.

4. Projekty výchovy a vzdělávání v tělesné výchově, historická reflexe, osnovy, rámcové vzdělávací programy. Mimotřídní a mimoškolní pohybové a volno-časové aktivity.

5. Plánování v tělesné výchově roční, tématické plány, příprava na vyučování. Modifikace obligatorního a selektivního curricula ve vztahu k zájmům žáků a studentů

6. Žák jako subjekt a objekt ve výchově a vzdělávání. Divergující, asimilující, konvergující a akomodující žáci, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací. Principy diferenciace ve vytváření učebních projektů a situací, skalace, furkace; nadaní a zdravotně oslabení žáci.

7. Pohybový režim školní mládeže, vývoj, mezinárodní komparace.

8. Učitel tělesné výchovy. Vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost učitele a jejich rozvoj. Sociální percepce v efektivní interakci: učitel - žák". Interpretace chování a jednání žáků v psychosociálním a didaktickém kontextu.

Rozvoj interpersonální percepce.

9. Vyučovací metody, klasifikace, analýza, modifikace, vyučovací styly, syntéza informativního a formativního

působení.

10. Reflexe a evaluace práce učitele. Dialog s rodiči, vedením školy, municipalitou. Kázeň v tělesné výchově, spolupráce, zájem a tvořivost. Řešení rušivého a nespolupracujícího chování.

11. Organizační formy tělesné výchovy: školní povinné, nepovinné, doplňkové, zájmové. Specifické didaktické formy,

dobrodružné, prožitkové a netradiční činnosti. školní tělesná výchova v Evropská chartě sportu. Školní sportovní

organizace a kluby. Sport mládeže, Mezinárodní organizace školního sportu a sportu mládeže.

12. Výzkum ve školní tělesné výchově, zlepšení a inovace pedagogické praxe.

13. Synergické i kontradikční podněty ve školní tělesné výchově, výzvy ke změně: celosvětové, globalizační trendy.

Modernismus, postmodernismus, paradigma: behaviorální, socializační, reflektivní, kritická.

14. Metody empirického a teoretického výzkumu v didaktice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK