PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ekonomie a ekonomika sportu - PMNG105N
Anglický název: Economy, Economics of Sport
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
Ing. Mgr. Daniel Opelík
Vyučující: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
Neslučitelnost : PMNG105NK
Záměnnost : PMNG105NK
Je záměnnost pro: PMNG106NK, PMNG105NK, PMNG106N
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Mgr. Daniel Opelík (26.01.2021)
Cílem tohoto předmětu je přiblížit studentům studijního programu Učitelství tělesné výchovy pro střední školy problematiku obecné ekonomie a sportovní ekonomie. Tento předmět studenty seznámí se základy mikroekonomické a makroekonomické teorie, dále pak se základními specifiky ekonomie a ekonomiky sportu. Studenti tak získají dodatečné informace o aplikované ekonomii do sportu, což jim umožní větší rozhled. Získané poznatky budou studenti schopni využít při práci v oblasti tělesné výchovy a sportu či v rámci běžného života.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (08.11.2023)

Studenti budou schopni přemýšlet v základních ekonomických relacích a také relacích aplikovaných na oblast sportu. Získané dovednosti v oblasti ekonomie uplatní také při svém působení v oblasti vzdělávání a předávání informací.

Student po absolutoriu předmětu umí, získá tedy vědomosti umožňující:

  • analyzovat zákonitosti fungování nabídkově-poptávkového modelu v procesu dosahování tržní rovnováhy,
  • charakterizovat ekonomické chování spotřebitele a rozlišit kardinalistický a ordinalistický přístup v otázce dosahování optima (rovnováhy) spotřebitele,
  • rozlišit a charakterizovat plynutí času v mikroekonomii, definovat v tomto kontextu produkční funkci, produkční veličiny, pojetí nákladů, příjmů a zisku v ekonomii,
  • definovat a vysvětlit obsah pojmů prezentujících makroekonomické výstupy, a to v souvislosti se zdroji bohatství;
  • popsat vzájemnou vazbu a význam pojmů spotřeba, úspory a investice a identifikovat jejich stavy optima až do čtyřsektorového modelu ekonomiky;
  • vymezit fenomén peněz a fungování měny v ekonomice;
  • charakterizovat bankovní systém včetně mezinárodního trhu peněz a vysvětlit vliv bank na ekonomiku;
  • vymezit fenomén nezaměstnanosti a důsledky nedostatku pracovníků na ekonomiku, vysvětlit existenci bilaterálního monopolu na trhu práce;
  • vymezit fenomén inflace, její záporné i kladné důsledky a vazbu na nezaměstnanost;
  • analyzovat sport jako podnikání a posoudit ekonomický význam sportu
  • vyhodnotit vliv preferencí fanoušků, příjmů fanoušků, substitutů zábavy, očekávání fanoušků a populace na funkci poptávky
  • pochopit a kriticky hodnotit institucionální a organizační zabezpeční sportu v České republice
  • vysvětlit ekonomická specifika profesionálních ligových soutěží
  • popsat hlavní zdroje příjmů a strukturu výdajů profesionálních sportovních klubů
  • posoudit současný stav nerovnováhy v soutěžích v profesionálním sportu pomocí statistických a teoretických nástrojů
  • pochopit a kriticky hodnotit systém financování sportu v České republice
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.10.2022)

Základní studijní literatura:

KRAFT, J. Ekonomie I: pro neekonomické studijní obory. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2018. 193 s. ISBN 978-80-7494-402-4.

NOVOTNÝ, J. Sport v ekonomice. Praha: Wolters Kluwer, 2011. 512 s. ISBN 978-80-7357-666-0.

ŠÍMA, J. Ekonomika evropských profesionálních fotbalových klubů a soutěží. Praha: Ekopress., 2019. 145 s.. ISBN 978-80-87865-58-3.

NOVÁ, J. a kolektiv. Management, marketing a ekonomika sportu. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016.284 s. ISBN 978-80-210-8346-2.

ARMSTRONG, M., TAYLOR, S., Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice.. 15. ed. London: Koganpage, 2020. 394 p. ISBN 978-1-78966-103-3.

CHELLADURAI, P.. A personal journey in theorizing in sport management. Sport Management Review, 2013, 16.1: 22-28.

Doporučená studijní literatura:

NOVOTNÝ, J. Sport v ekonomice. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-666-0.011.

ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu. 1. vyd. Praha: Olympia, 2009, 225 s. ISBN 978-80-7376-150-9.

HOBZA, V., REKTOŘÍK, J. Základy ekonomie sportu. Praha: Ekopress, c2006, 191 s. ISBN 80-86929-04-3.

HOE, R., SMITH, A.C.T., NICHOLSON, M., STEWART, B . Sport management: principles and applications. 5. ed. London: Routledge, 2018. 394 p. ISBN 978-0-8153-8517-2.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (22.01.2024)

‣ písemná a následně ústní zkouška
- okruhy ke zkoušce budou tvořeny látkou probranou na přednáškách

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.10.2022)

1. Přednáška
základní informace, vymezení základních ekonomických pojmů
poptávka, elasticita poptávky

2. Přednáška
nabídka, elasticita nabídky
tržní rovnováha, nerovnováhy

3. Přednáška
užitek
kardinalistická a ordinalistická teorie

4. Přednáška
teorie výroby
produkční a izokvantová analýza

5. Přednáška
analýza nákladů
náklady v krátkém a dlouhém období

6. Přednáška
makroekonomické výstupy
hrubý domácí produkt, klasická dichotomie

7. Přednáška
výdaje a rovnovážný produkt
spotřeba, úspory a investice

8. Přednáška
trh peněz
peníze a měny

9. Přednáška
nezaměstnanost
inflace

10. Přednáška
analýza financování sportu
daně ve sportu

11. Přednáška
úloha státu v rozvoji sportu
Národní sportovní agentura

12. Přednáška
neziskové organizace
založení sportovní organizace

13. Přednáška
veřejná podpora sportu
subvence do sportu

14. Přednáška
Manažerské fenomény ve sportu

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

V případě distanční výuky (např. COVID-19) bude k předávání informací, znalostí a odborností využito on-line komunikační platformy ZOOM (přihlášení pomocí odkazu - distribuce e-mail). Dále pro případnou distribuci materiálů a informací bude využito platformy MOODLE (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6148).

Přednášky ZOOM:

https://cesnet.zoom.us/j/93918115032

Meeting ID: 939 1811 5032

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK