PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy pohybového tréninku - PLSM096K
Anglický název: Background of movement training
Zajišťuje: Laboratoř sportovní motoriky (51-300900)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, KZ [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Lucia Malá, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Lucia Malá, Ph.D.
Záměnnost : PLSM096
Je neslučitelnost pro: PLSM096
Je záměnnost pro: PLSM096
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (25.02.2019)
Seznámit posluchače se zásadami pohybového tréninku jako součásti pohybových programů jak pro zdravou populaci s pohybovým deficitem tak i u vybraných skupin zdravotně oslabených jedinců s cílem ovlivnění životního stylu a redukce pohybového deficitu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Lucia Malá, Ph.D. (12.12.2023)

Hlavní cíl předmětu: Student dokáže sestavit plán pohybového tréninku se všemi náležitosti, které plán zahrnuje.

Dílčí cíl:

Student dokáže stanovit cíl plánu pohybového tréninku.

Student zná a dokáže aplikovat motivační postupy k cvičení klienta.

Student dokáže vytvořit anamnézu. Student ovládá metody tvorby anamnézy, jejich výhody a nevýhody.

Student dokáže volit správnou diagnostiku v návaznosti na cíl pohybového tréninku.

Student dokáže sestavit plán pohybového tréninku orientovaně na všechny složky zdravotně orientované zdatnosti.

Student umí sestavit časový snímek.

Student dokáže stanovit zóny zatížení směrem k správné intenzitě zatížení a rozvoji funční zdatnosti.

Student ovládá metodiky rozvoje síly jak složky zdravotně orientované zdatnosti.

Student dokáže ověřit kvalitu tělesného složení jak složky zdravotně orientované zdatnosti.

Student dokáže aplikovat FITT pravidla k sestavení plánu pohybového tréninku.

Student umí zadefinovat vhodné a kontraindikační cvičení pro jednotlivé okrajové skupiny.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (25.02.2019)

BOUCHARD, C., SHEPHARD, R. J., STEPHENS, T. (1994). Physical activity, fitness, and health., Champaign, IL: Human Kinetics.

BUNC, V. (1990) Jednoduchý způsob odhadu úrovně tělesné zdatnosti. Čas. Lék.čes., 129, 28, 883-886.

BUNC, V. (2016) Obesity - Causes and Remedies. Physical Activity Review, vol. 4, s.50-56.

BUNC, V., SKALSKÁ, M. (2016) Pohybové aktivity žen a mužů středního věku - benefity a problémy. Studia Kinanthropologica, vol 17, č. 3, s. 223-233.

DICKHUTH, H. H. (2000). Einfuehrung in die Sport- und Leistungsmedizin. Schondorf: Hofmann

HEYWARD, V. H. (2010). Advanced Fitness Assessment and Exercise Prescription. Champaign, Il: Human Kinetics.

MCARDLE, W. D., KATCH, F. I., KATCH, V. L. (1996). Exercise physiology: energy nutrition, and human performace. Baltimore: Wiliams and Wilkins.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (25.02.2019)

Obsah výuky:

1. Úvod

2. Charakteristiky pohybového tréninku

3. Základní předpoklady pohybového tréninku

4. Pohybový trénink a jeho možnosti

5. „Limity“ pohybového tréninku - genetická předurčenost, tréninkový proces

6. Vstupní diagnostika - zdravotní stav, pohybová anamnéza, časové možnosti

7. Pohybová anamnéza - pohybová zkušenost

8. Pohybová způsobilost - možnosti hodnocení

9. Trénovatelnost - možnosti posouzení

10. Kontrola efektu pohybového tréninku

11. Zásady řízení pohybového tréninku, evidence, krátkodobé a dlouhodobé plánování

12. Formy pohybových činností - pohybový stereotyp

13. Příklady pohybového tréninku pro zdravou populaci bez pravidelného pohybového tréninku a pro vybrané skupiny pacientů

14. Příklady pohybového tréninku pro děti a dospělé

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK