PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová antropomotorika - PKIN237N
Anglický název: Developmental Anthropomotorics
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 84 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D.
Neslučitelnost : PKIN237NK
Záměnnost : PKIN237NK
Je záměnnost pro: PKIN237NK
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D. (19.09.2020)
Vývojová antropomotorika navazuje na předmět Základy antropomotoriky, kde jsou posluchačům představeny základní koncepty – strukturální (tělesné složení, somatometrie, antropometrie, somatotyp) i funkční (pohybové schopnost, motorický výkonnost, tělesná zdatnost). V předmětu Vývojová antropomotorika jsou výše zmíněné koncepty rozebírány směrem k ontogenezi člověka od batolecího věku po věk seniorský. Důraz je kladen na aspekty, které ovlivňují jak strukturální (tělesné složení), tak motorickou stránku (vybavenost) jedince v rámci fenotypu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D. (19.09.2020)

Cílem předmětu je naučit studenty určit mezníky v ontogenezi lidské motoriky a vymezit také jejich důležitost v jednotlivých periodách lidského života (zejména v období dětství). Dále, naučit studenty interpretovat souvislosti mezi motorickým a strukturálním (tělesným) vývojem od batolecího věku po adolescenci. Studenti také získají znalosti o diagnostických nástrojích určených k hodnocení motorických kompetencí, základních motorických dovednostech a hodnocení pohybové aktivity pro různé věkové kategorie. Dále se studenti naučí pracovat se základními metodami pro evaluaci biologického věku. Nabytím výše zmíněných znalostí a dovedností budou studenti připraveni pro relevantní vyhodnocení stavu motorického a tělesného vývoje jedince, se zohledněním specifických proměnných, jako je biologický věk, množství a typ pohybových, aktivit, nebo rodinné anamnéze potencionálních dispozic případných zvláštností v motorickém vývoji.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (11.10.2022)

CAMERON, N. AND B. BOGIN Human growth and development. Edtion ed.: Academic Press, 2012. ISBN 0123838827.

ČELIKOVSKÝ A KOL. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha:SPN, 1979.

DVOŘÁKOVÁ, H. AND V. KOPŘIVOVÁ Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 v generačním posunu. Edtion ed.: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 8072907751

ADAM, C., V. KLISSOURAS, M. RAVASSOLO, R. RENSON, et al. Handbook for the EUROFIT test of Physical Fitness. Rome: Edigraf Editoriale Gráfica, 1988.

HAYWOOD, K. AND N. GETCHELL Life Span Motor Development 6th Edition. Edtion ed.: Human Kinetics, 2014. ISBN 1450456995.

HUOTARI, P. Physical fitness and leisure-time physical activity in adolescence and in adulthood-A 25-year secular trend and follow-up study. LIKES-Research Reports on Sport and Health, 2012, 255.

MĚKOTA, K., K. KOVÁŘ, J. CHYTRÁČKOVÁ, V. GAJDA, et al. Unifittest (6-60): příručka pro manuální a počítačové hodnocení základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby mládeže a dospělých v České republice. Univerzita Karlova, Praha, 2002.

KRAČMAR, B., M. CHRÁSTKOVÁ AND R. BAČÁKOVÁ Fylogeneze lidské lokomoce. Edtion ed.: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 8024633884.

MALÁ, L., T. MALÝ, F. ZAHÁLKA AND V. BUNC Fitness assessment. Body composition. Edtion ed.: Charles University in Prague, Karolinum Press, 2014. ISBN 8024625601.

PAŘÍZKOVÁ, J. Adaptation to different loads: consequences in the lipid metabolism of skeletal and heart muscle and other organs. In Body Fat and Physical Fitness. Springer, 1977, p. 104-117.

PAŘÍZKOVÁ A KOL., Growth, Fitness and Nutrition in Pre-school Children. Praha: Univerzita Karlova, 1983.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D. (19.09.2020)

Písemná zkouška - otevřené odpovědi. Písmený test bude psán ve zvolené místnosti na FTVS UK

Pokud bude nutné provést zkoušku distančně, bude se také jednat o písemný test, ovšem s výběrem odpovědi z více nabízených možností.

Test by v tomto případě studenti absolovali dle určených pravidel elektronickou formou v prostředí Moodle. Každý z přihlášených studentů by obdržel přihlašovací údaje nutné pro elektronickou formu absolovování zkoušky

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (11.10.2022)

Přednášková témata pro celý semestr:

1. rudimentární pohyby

2. pohybová aktivita objem a intenzita vzhledem k ontogenezi člověka,

3. základní motorické dovednosti - testovací protokoly validita a reliabilita pro různé věkové kategorie,

4. motorické schopnosti testovací protokoly - validita a reliabilita pro různé věkové kategorie,

5. motorická výkonnost testovací protokoly - validita a reliabilita pro různé věkové kategorie,

6. antropometrie v ontogenezi člověka

7. tělesné složení konkrétní aplikace i specifika vzhledem k ontogenezi člověka

8. obezita versus skrytá obezita

9. somatotyp v běžných a specifických populacích

10. kosterní robustnost

11. výškově-hmotnostní indexy - míra užitečnosti


Ve 14 hodinách seminářů budou prakticky probírány v laboratoři postupy měření, vyhodnocování i interpretace získaných výsledků. Ty budou studenti realizovat jednak sami na sobě a jednak na fiktivních datech pro příslušnou věkovou kategorii a budou diskutovány specifika těchto výstupů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK