PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Fyzioterapeutické metody a postupy - PFYZ064
Anglický název: Physiotherapeutic Methods and Procedures
Zajišťuje: Katedra fyzioterapie (51-300400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/3, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 60 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: odhlásit z termínu zápočtu při nesplněné rekvizitě
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Dagmar Pavlů, CSc.
Vyučující: Mgr. Marek Král
doc. PaedDr. Dagmar Pavlů, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (20.07.2019)
Cílem předmětu je seznámení se základními principy, indikacemi a kontraindikacemi speciálních přístupů, metod a konceptů používaných ve fyzioterapii (např. koncept manželů Bobathových, metoda dle Vojty, Roodové, Perfettiho, Brunkowové a dalších aktuálně v praxi používaných nových postupů). V praktické části předmětu studenti získávají dovednosti při provádění vybraných terapeutických elementů z jednotlivých přístupů a technik. Důraz je také kladen na práci s literárními zdroji ve smyslu EBM.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (14.01.2021)

Cíl předmětu:

Cílem předmětu je vybavit studenta takovými znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi, že po jeho absolvování:

  • prokazuje znalost principů, indikací a kontraindikací širokého spektra speciálních fyzioterapeutických přístupů používaných v ČR i zahraničí
  • prokazuje schopnost provádět vybrané diagnostické a terapeutické prvky speciálních fyzioterapeutických konceptů nejčastěji využívaných v ČR
  • prokazuje schopnost vyhodnotit fyzioterapeutické postupy a metody, které jsou založené na důkazech (evidence based physiotherapy)

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (23.08.2019)

CARR, J. H., SHEPHERD R. B. Neurological Rehabilitation, 2ed., Elsevier, 2011 , ISBN-10 9788131228852.

EBNEZAR, J. Essentials of Orthopedics for Physiotherapists. 3. ed., Jaypee Brothers Medical Publishers; 2016, ISBN-10: 9789386261793.

FROWNFELTER, D., DEAN E. Cardiovascular and Pulmonary Physical Therapy: Evidence to Practice 5. ed, Mosby 2012 , ISBN-10: 0323059139.

KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.

KENYON, K., KENYON, J. The Physiotherapist's Pocketbook : Essential Facts at Your Fingertips I. London: Elsevier Health Sciences, 2018, 3rd Revised edition, ISBN139780702055065.

KISNER, C., COLBY L. A. et al. Therapeutic Exercise, Philadelphia : F.A. Davis Company, 2017, 7th Edition ISBN-13: 978-0-8036-5850-9.

NATARAJAN, M. V. Natarajan's Textbook of Orthopaedics and Traumatology Paperback. 8. ed., Wolters Kluwer India Private Limited, 2018, ISBN-10: 9386691493.

HNÍZDIL, J. (Ed.) Léčebné rehabilitační postupy Ludmily Mojžíšové. Praha: Grada Publishing, 1996. 212 s. ISBN 80-7169-187-9.

HILLEGASS, E. Essentials of Cardiopulmonary Physical Therapy Hardcover. 4. ed., Saunders 2016, ISBN-10: 03234305462016.

O´SULLIVAN, S. B., SCHMITZ, T. J. Physical Rehabilitation, Philadelphia: F.A. Davis Company, 2019, 7. ed., ISBN-13: 978-0-8036-6162-2.

PALISANO, R. J., ORLIN, M., SCHREIBER, J. Campbell's Physical Therapy for Children. 5. ed., Saunders, 2017, ISBN-10: 0323390188.

PAVLŮ, D. Přístupy speciálních fyzioterapeutických konceptů v ovlivňování spasticity. Reh. fyz. lék., 1999, č. 4, s. 138-141.

PAVLŮ, D. Neurofyziologické koncepty v pohybové terapii a jejich kontroverze. Reh. fyz. lék., 1996, č. 4, s. 179-182.

PAVLŮ, D. Význam postury v kineziterapeutických konceptech zaměřených na poruchy pohybového aparátu. Reh. fyz. lék., 1999, č. 1, s. 18-20.

PRYOR, J. A., PRASAD S. A. Physiotherapy for Respiratory and Cardiac Problems: Adults and Paediatrics. 4. ed., Elsevier Health 2013, ISBN-10: 813123634X2013.

ROCK, C., PETAK, S. Agisticko-excentrické kontrakční postupy k ovlivnění funkčních poruch pohybového systému. Zürich: Brügger; Benglen-Verlag, 2000. 144 s. ISBN 3-905407-01-9. TROJAN, S. a kol. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada Publishing, 1996. 255 s. ISBN 80-7169-257-3.

VOJTA, V., PETERS, A. Vojtův princip. Praha: Grada Publishing, 1995. 181 s. ISBN 80-7169-004-X.

VOJTA,V. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada Publishing, 1993. 367 s. ISBN 80-85424-98-3.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Dagmar Pavlů, CSc. (08.02.2022)

Požadavky na zápočet:

  • aktivní účast při praktické výuce
  • zpracivání seminárních prací, protokolů dle zadání vyučujících
  • ověření znalostí na konci semestru (písemné nebo ústni)
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (19.07.2019)

Přednášky:

1. Metoda dle Vojty; Koncept manželů Bobathových

2. Metoda dle G. Domana a C. Delacata; Metoda dle G.Tardieu; Metoda dle S.Brunströmové

3. Přístup dle Faye; Metoda dle M. Roodové

4. Metoda dle E. Kenny; Metoda dle C. Perfettiho

5. Senzorická integrační terapie dle J. Ayres

6. Metoda dle F. Affolter; Přístup dle Ostendorfa a Wolfa

7. Metoda dle R. Brunkowové; Metoda dle M.A.R.Freemana; Metoda dle M. Alexandra; Metoda dle M. Feldenkraise

8. Koncept dle A. Brüggera; Koncept spirální dynamiky

9. Koncept dle Maitlanda; Metoda dle R. McKenzieho

10. Metoda dle Cyriaxe; Koncept FBL Klein-Vogelbachové; Metoda dle Klappa; Metoda dle Schrottové

11. Hippotherapie

12. Metoda dle L. Mojžíšové; Metoda dle Petöho aj.

13. Dynamická neuromuskulární stabilizace a další aktuálně využívané a vyvinuté přístupy

14. Neurorehabilitace (funkční hodnocení v neurorehabilitaci, léčba spastické parézy - obecné principy, Guided self-rehabilitation contract; roboticky asistovaná rehabilitace, funkční elektrická stimulace, statické progresivní dlahování, dynamické ortézování)

Cvičení:

1. – 4. Vyšetřovací postupy cílené ke speciálním metodám, konceptům a technikám

5. – 9. Terapeutické přístupy vycházející ze speciálních metod, konceptů či technik

10. – 14. Demonstrace a práce s vybranými pacienty pod dohledem vyučujícího terapeuta (specialisty)

Studijní opory
Poslední úprava: Renáta Jandová (13.07.2023)

Studijní opory:

Moodle1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11497

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK