PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a praxe školského managementu - OSVD31X02
Anglický název: Theory and Practice of School Management
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 8
Rozsah, examinace: 20/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (0)
letní:neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (13.09.2021)
Předmět rozvíjí témata obecného managementu. Seznamuje studenty s pojetím managementu, základními manažerskými funkcemi v pojetí maticového dělení (na sekvenční a paralelní). Tato témata jsou vždy aplikována na specifika managementu škol a školských zařízení. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními procesy, které vykonává osoba v pozici školského manažera, a to ať už na postu ředitele školy/školského zařízení, nebo na některé z pozic středního managementu a vybavit je základními znalostmi a vědomostmi nezbytnými pro výkon řízení těchto procesů.
Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (13.09.2021)
Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, MS Teams, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (13.09.2021)

OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 122 s. ISBN 80-244-1359-0.

PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.

TRUNDA, J a K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: PEDF UK, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-274-1.

VODÁČEK, L. a O. VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. 3. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2013. ISBN 978-80-7261-232-1.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (13.09.2021)

Zkouška se skládá z hodnocení dvou odevzdaných distančních aktivit prostřednictvím LMS Moodle a závěrečného testu.

Pozn.: Distanční forma výuky a atestace - dle aktuální situace.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (13.09.2021)

Hlavní témata předmětu:     

1.   Základy managementu (pojetí managementu, specifika školského managementu, základní manažerské funkce).

2.   Rozhodování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

3.   Plánování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

4.   Organizování jako manažerská funkce (metody a nástroje, základní organizační struktury).

5.   Kontrolování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

6.   Marketing.

7.   Manažerská etika.

8.   Organizační kultura, kultura školy.

9.   Management v podmínkách globalizace.

10.   Management rizika/krizový management.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK