PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Integrita a etika ve výzkumu - OPNZ0Z171C
Anglický název: Research Integrity and Ethics
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Jiné [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (07.09.2020)
Kurz seznamuje se základními pravidly odpovědného provádění výzkumu obecně a výzkumu se (zranitelnými) lidskými účastníky zvláště. Bude probíhat v moderovaném on-line prostředí, ale také s kontaktní výukou včetně skupinových aktivit simulujících interpersonální konflikty apod. Probírané pojmy a postupy budou průběžně aplikovány na aktuálně zpracovávané diplomové práce studentů – účastníků kurzu. Získané kompetence zvýší schopnost studentů využívat kriticky a s porozuměním výzkumná zjištění v pedagogické praxi, pracovat v týmu, uplatňovat ve vlastní práci reflexivní postupy a řešit etické problémy. Nabyté dovednosti ocení také ti, kdo uvažují o pokračování v doktorském studium nebo se chtějí profesionálně věnovat výzkumné a vývojové činnosti. Kurz je hybridní: studijní opory jsou vytvářeny v angličtině ve spolupráci s univerzitami v Lublani a Utrechtu, výuka na PedF UK bude probíhat v češtině a bude otevřena i studentům jiných fakult Univerzity Karlovy.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (07.09.2020)

Cílem kurzu je seznámit studenty se základními myšlenkami spojenými s vědeckou integritou a odpovědným prováděním výzkumu, a především u nich rozvíjet i prostřednictvím řady aktivit odpovídající praktické dovednosti a postoje pro vědeckéu práci.

Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (27.10.2020)

Setkávání v prostředí nizozemské firmy Elevate, která se specializuje na tuto formu výuky. Výuka bude asynchronní, nové lekce se budou otevírat většinou po týdnu.

V době rozvrhované výuky budou vyučující k dispozici pro synchronní komunikaci.

Lekce jsou k dispozici zde: https://elearning.elevatehealth.eu/course/view.php?id=1326

Konzultace dne 27. října od 17 hodin:

https://cuni-cz.zoom.us/j/94130311798?pwd=Q29sdnVkNktCcnVxVFVrUEZFMkVHUT09
Meeting ID: 941 3031 1798
Passcode: 577094


Literatura
Poslední úprava: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (07.09.2020)

Základní studijní literatura

Etický kodex Univerzity Karlovy
https://www.cuni.cz/UK-5317.html

Etický rámec výzkumu (usnesení vlády České republiky ze dne 17. srpna 2005 č. 1005).
http://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj/eticky-ramec-vyzkumu-1

Hughes, J., Hunter, D., Sheehan, M., Wilkinson, S., & Wrigley, A. (2010). European Textbook on Ethics in Research. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
https://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/textbook-on-ethics-report_en.pdf

Kozmanová, I., & Coufalová, I. (2019). Jak čelit akademickému zločinu? Plagiát a vědecká integrita [speciální číslo]. Dějiny a současnost, 8/2019.

National Academy of Sciences, National Academy of Engineering, & Institute of Medicine. (2009). On being a scientist: a guide to responsible conduct in research (3rd ed.). Washington: National Academies Press. https://doi.org/10.17226/12192.

Thompson, M. (2004) Přehled etiky. Praha: Portál.

Rozšiřující literatura

American Psychological Association. (2019). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). Washington: autor.

Evropská charta pro výzkumné pracovníky, 2005/251/ES, Úřední věstník Evropské unie

Knecht, P., & Dvořák, D. (2013). Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, 23(4), 554–578.

Macfarlane, B. (2017) The ethics of multiple authorship: power, performativity and the gift economy, Studies in Higher Education, 42(7), 1194-1210, DOI: 10.1080/03075079.2015.1085009

The European Code of Conduct for Research Integrity (2011, revize 2017).
https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/other/hi/h2020-ethics_code-of-conduct_en.pdf

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (07.09.2020)

1.       Úvod do kurzu – seznámení účastníků navzájem a s on-line prostředím, cíle kurzu

2.       Proč integrita a etika: Vybrané problémy současné vědy – milníky vývoje etiky výzkumu, krize reprodukovatelnosti a ztráta důvěryhodnosti současné vědy, plagiátorství aj.

3.       Co je vědecká integrita a etika výzkumu (etika vědecké práce obecně a specifické senzitivní oblasti výzkumu), hlavní etické kodexy, vztah k profesní etice pomáhajících profesí

4.       Rozhodování v etických otázkách, aplikace etických kodexů v praxi: hlavní etické teorie jako rámec rozhodování, redukce subjektivismu prostřednictvím etických komisí, proces etického (sebe)posouzení projektu výzkumu

5.       Vědecká integrita při využití specifických výzkumných metod (kvantitativní a kvalitativní výzkum, big data aj.)

6.       Ochrana účastníků, informovaný souhlas, zranitelné skupiny (děti jako účastníci výzkumu)

7.       Etické aspekty vztahu studenta a vedoucího práce, vzájemná očekávání, možné konfliktní situace a jejich řešení

8.       Etika týmové práce, možné zdroje konfliktů a jejich řešení (autorství a spoluautorství, ochrana duševního vlastnictví apod.

9.       Psaní zprávy o výzkumu, publikační proces a jeho etická úskalí, konflikt zájmů

10.       Potenciální etická rizika diplomových prací účastníků, dobrá, špatná a sporná praxe ve výzkumu, kde a jak hledat pomoc v etických otázkách

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (07.09.2020)

Studenti budou průběžně plnit úkoly zadané v on-line prostředí, odevzdávat požadované dílčí výstupy (např. modelový informovaný souhlas) a zúčastní se face-to-face skupinových aktivit.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK