PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Motivace ve škole - OPNZ0Q122B
Anglický název: Motivation in School
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 1/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Prerekvizity : OPNZ0Q102A
Záměnnost : ONPP13152
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Ing. Denisa Urbanová (29.01.2022)
Kurs je zaměřen na pomoc studentům při nastolování komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. Cílem je inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů a intervenčních zásahů k promyšlené práci s žákovskou motivací.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ing. Denisa Urbanová (29.01.2022)

Blatný, M. (2010): Psychologie osobnosti. Praha, Grada.

Csikszentmihalyi, M. (2017): Flow a práce. Praha, Portál.

Hrabal, V., Man, F., Pavelková,I. (1989): Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Maslow, A. H. (2021): Motivace a osobnost. Praha, Portál.

Nakonečný, M. (1996): Motivace lidského chování. Praha, Academia.

Pavelková, I. (2002): Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK.

Pavelková, I., Urbanová, D. (2018). Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie, LXII/4, s. 350 -365.

Pavelková, I., Kubíková, K., Boháčová, A. (2020): Strach a školní výkon. Pedagogika, 70/2, s. 139 – 156.

Soukup, J. (2020): Motivační rozhovory v praxi. Praha, Portál.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Ing. Denisa Urbanová (29.01.2022)

Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě úspěšně splněného vědomostního testu, docházky (tolerance dvou absencí) a aktivní účasti na semináři.

V případně nutnosti distanční výuky budou semináře zajištěny formou online setkání, případně bude též využito lms moodle.  

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ing. Denisa Urbanová (29.01.2022)

Motivační dispozice a motivační procesy. Vnitřní a vnější zdroje motivace.

Učební motivace. Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky.

Krátkodobé i dlouhodobé strategie podpory učební motivace.

Pedagogická diagnostika a rozvoj poznávacích, výkonových a sociálních potřeb.

Motivování žáků ve škole a v rodině. Atribuce a výkonová motivace.  

Překonávání krizí v motivaci k učení, příčiny žákovské nemotivovanosti.  

Strach a nuda ve škole, copingové strategie, flow motivace.  

Motivační výcvik (re-atribuční trénink, koncepce "Původce - Pěšák", motivační rozhovory)

Vzdělávací autoregulace. Perspektivní orientace.

Autodiagnostika učitele v motivační oblasti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK