PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Autorita ve výchově - OPNZ0P127B
Anglický název: Authority in Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ0P101A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (24.01.2019)
Předmět seznamuje studenty s problematikou autority. Analyzuje pojem autorita. Zabývá se podobou, členitostí, budováním a uplatňováním autority v různých prostředích, zejména v prostředí školní výchovy. Snaží se odpovědět na otázku, čím si učitel buduje a získává autoritu a v důsledku čeho ji naopak ztrácí.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

Studující s využitím získaných znalostí o problematice autority analyzuje, posuzuje, hodnotí pedagogické situace, hledá možnosti cílevědomé práce s autoritou ve školním prostředí.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (28.01.2022)
  • zadání úkolu a další informace budou vloženy v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7416
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (24.01.2019)

BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3.

FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930.

HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.

HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství).Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 80- 7178-022-7.

PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : PedF UK, 1996.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 1996. ISBN 80-7178-070-7.

SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6.

VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha : GRADA, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.

VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN80-7184-624-4.

VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha :Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3.

VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha : ISV, 2005. ISBN 80-86642-43-7.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.01.2021)

Požadavky k zápočtu:

- prostudovaná jedna odborná publikace k problematice autority.

- vypracování zadaných úkolů (eseje, pojmové mapy).

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (24.01.2019)

definování, podstata a druhy autority,
- autorita z hlediska ontogenetického vývoje,
- relativizace autority v současné době,
- funkce autority ve společnosti a ve škole,
- charakteristiky napomáhající budování autority učitele,
- možnosti školy v oblasti cílevědomé práce s autoritou,
- metody zkoumání problematiky autority.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK