PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Neformální vzdělávání - případová studie: Mezinárodní cena vévody z Edinburghu - OPNZ0O166C
Anglický název: Informal education - case study: The Duke of Edinburgh’s International Award
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (25)
letní:neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://Kontakt na externí vyučující: Lisa Kořínek
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (25.09.2018)
Předmětem seminářů je seznámit studenty s příkladem dobré praxe neformálního vzdělávání, a to na prestižním vzdělávacím programu Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (DofE). Do neformálního vzdělávání spadají organizované výchovně vzdělávací aktivity mimo rámec zavedeného oficiálního školského systému, které zájemcům nabízí rozvoj dovedností a postojů založených na uceleném systému hodnot. Tyto aktivity bývají zpravidla dobrovolné. Podstata neformálního vzdělávání a jeho přínosy ve formálním vzdělávání budou demonstrovány na příkladu globálního komplexně vzdělávacího programu Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (DofE), který je určen pro studenty ve věku od 14 do 24 let. Program funguje na principu plnění individuálně stanovených cílů účastníka v rámci čtyř provázaných aktivit: sportu, rozvoje talentu, dobrovolnictví a dobrodružné expedice. Program DofE navíc svými hodnotami odráží výstupy rámcových vzdělávacích plánů, a to jak pro základní, tak i pro střední školy. Konkrétně se jedná o vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a Osobnostní a sociální výchova. Dovednosti, které program rozvíjí, primárně spadají do kompetencí sociálních, personálních a občanských a dále do kompetence k podnikavosti. Do programu DofE je v České republice momentálně zapojeno více než 160 vzdělávacích institucí, zejména základních a středních škol, DDM a SVČ. Místní centrem programu DofE na PedF UK je Studentský spolek Agora. Absolventi předmětu zároveň obdrží certifikát za Základní školení DofE pro koordinátory a vedoucí, který je opravňuje k vykonávání funkce vedoucího programu DofE ve vzdělávacích institucích zapojených do programu. Tento certifikát může pedagogy zvýhodnit při hledání zaměstnání. Předmět je tedy alternativou k Základnímu školení programu DofE, které je akreditováno MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č.j.: MSMT-13220/2017-1-744.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (09.01.2024)

Student/ka definuje neformální vzdělávání a jeho roli ve společnosti a při učení žáků.

Student/ka charakterizuje Mezinárodní cenu vévody z Edinburghu (DofE).

Student/ka vyjmenuje principy a oblasti programu DofE.

Student/ka popíše roli koordinátora a vedoucího programu.

Student/ka popíše, jak nastavovat s žáky cíli v jednotlivých oblastech a jaká je role koučovacího přístupu ve vedení účastníků.

Student/ka charakerizuje fungování programu DofE na vzdělávacích institucích v praxi; role Národní kanceláře DofE; Online Record Book.

Student/ka diskutuje specifika fungování programu DofE v různých typech vzdělávacích institucí (základní školy, střední školy, DDM, SVČ, dětské domovy, neziskové organizace);.

Student/ka navrhne způsoby práce se znevýhodněnými účastníky programu.

Student/ka reflektuje přínos programu pro všechny zúčastněné.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (26.09.2020)

Semináře budou vyučovány interaktivně online (platformu a odkaz na ni upřesní vyučující před konáním první vyučovací hodiny) v čase rozvržené výuky.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

Neformální vzdělávání - MŠMT: http://www.msmt.cz/mladez/neformalni-vzdelavani-1

DofE: https://www.dofe.cz/, https://www.dofe.cz/en/

Neformální vzdělávání a volnočasové aktivity dětí a mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-874-1.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (25.09.2018)

Předpoklady úspěšného absolutoria jsou následující:

a) docházka: přijatelná je jedna omluvená absence,

b) aktivní účast na seminářích,

c) kolokviální zkouška: úspěšné zvládnutí předpokládá základní znalost principů neformálního vzdělávání a schopnost aplikovat poznatky na příkladech problematických situací, se kterými se vedoucí DofE ve své praxi mohou setkat.

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (25.09.2018)

Tematický plán přednášek:

1. Organizace studia a úvod do neformálního vzdělávání.

2. Ilustrace neformálního vzdělávání na programu DofE; představení programu; mezinárodní rozměr programu.

3. Principy a oblasti programu DofE.

4. Role koordinátora a vedoucího programu; nastavování cílů v jednotlivých oblastech; koučovací přístup ve vedení účastníků a případové studie.

5. Oblast expedice; případové studie.

6. Fungování programu DofE na vzdělávacích institucích v praxi; role Národní kanceláře DofE; Online Record Book.

7. Specifika fungování programu DofE v různých typech vzdělávacích institucí (základní školy, střední školy, DDM, SVČ, dětské domovy, neziskové organizace); práce se znevýhodněnými účastníky programu.

8. Konkrétní příklady případových studií.

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

a) attendance: one absence is acceptable,
b) active participation in seminars,
c) colloquial exam: successful mastery requires a basic knowledge of the principles of non-formal education and the ability to apply knowledge to examples of problematic situations that DofE leaders may encounter in their practice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK