PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vizuální kultura a pedagogika umění - OPNW2V104A
Anglický název: Visual Culture and Art Pedagogy
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNW2V109A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)
Předmět je založen na reflexi uměleckých obsahů bakalářských prací studentů a jejich didaktické transformaci pro žáky ZŠ, SŠ a ZUŠ. Rozvíjí profesní kompetence budoucích pedagogů ve smyslu vědomého zacházení s uměleckými obsahy a jejich reflexí v širších kulturních a společenských souvislostech, v kontextech umění, vizuálních studií i pedagogiky umění.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)

Cartwright, L. STURKEN, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010.

Brücknerová, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011.

BLÁHA, J. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012, 2013.

Fulková, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění.  Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: UK Praha Ped F, 2001.

ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. Slavík, J.; Chrz, V.; Štech, S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014.

Uhl Skřivanová, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění Praha: SPN, 1992.

 

Doporučená literatura:

HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.

Kitzbergerová, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>

Slavíková, V.; Hazuková, H; Slavík, J. Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.  

Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.

Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.10.2019)

zápočet

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (19.09.2017)

1.       – 4. Prezentace a reflexe bakalářských prací na základě pojmové mapy uměleckých kontextů

5.  –  7. Rozvinutí uměleckých východisek a jejich interpretace v rámci vizuální kultury, umění a vzdělávání

8.  – 10. Návrhy didaktické transformace uměleckých obsahů bakalářských prací

11. –  13. Prezentace výtvarně-pedagogických návrhů úkolů pro žáky ZŠ, ZUŠ a SŠ

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (03.10.2019)

Na základě reflexe vlastní bakalářské práce student sestaví pojmovou mapu pojednávané umělecké problematiky, která bude sloužit jako východisko didaktické transformace uměleckých obsahů. Navrhne možné výtvarné činnosti a úkoly pro žáky ZŠ, ZUŠ nebo SŠ. Své návrhy možných řešení skicuje, prezentuje a obhájí v rámci setkání na semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK