PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Galerijní a muzejní edukace 2 - OPNW1V109A
Anglický název: Gallery and Museum Education 2
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW1V104A
Je prerekvizitou pro: OPNW1V125A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
Cílem kursu je vést studenty k otevřenému chápání mnohačetných funkcí artefaktu v současné kultuře, k reflexi animační praxe v kulturních institucích a posléze k tematizaci a konceptové analýze specifického edukačního modelu. Experimentálně se budeme zabývat tématy: inkluze, exkluze, institucionalizace, jinakost, sociokulturní stereotypy. Průzkum těchto témat proběhne v kontextu mezinárodního projektu AMASS a v návaznosti na dílo Evy Koťátkové Rozhovory s monstrem. Výstupem kursu je vytvoření skupinového návrhu vzdělávacího projektu, umožňujícího zprostředkování vybraných témat pestrému publiku. Individuálními prvky projektu jsou scénáře animačních aktivit.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.

Fulková, M.; Straker, A.; Jaros, M.: The Empirical Spectator and Gallery Education. The International Journal of Art and Design Education. 2004, 23, č. 1, str. 4-16. ISSN 1476-8062

KULKA, T., CIPORANOV, D.(Eds.): Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5

ZAHRÁDKA, P. (Ed.) Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky. Barrister & Principal, 2010. ISBN 978-80-87474-11-2

Online podpora – www.upm.cz (edukace), https://www.ngprague.cz/vystavy-a-akce/ngp-online, https://gask.cz/cs

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.

Fotoaparát, rekordér, terénní deník.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

Eva Koťátková a její dílo - rešerše, konceptová analýza (témata, postupy, aktéři)

účast na sympoziu Umění být jinou/jiným (bude upřesněno)

diksuse o klíčových tématech kurzu: inkluze, exkluze, institucionalizace, jinakost, sociokulturní stereotypy, současná škola a umění

příprava vzdělávacího programu ve skupinách

prezentace rozpracovaných edukačních programů, diskuse

závěrečné kolokvium

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

Zkouška, kolokvium.

Výstupem kursu je vytvoření skupinového návrhu vzdělávacího projektu, umožňujícího zprostředkování vybraných témat publiku různého věku a zájmů. Individuálními prvky projektu jsou scénáře animačních aktivit a editace edukačních materiálů pro muzeum/galerii.

Kolokvium ověří odbornou terminologii a její funkční používání v reflexích, komentářích a popisech navrhovaného vzdělávacího projektu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK