PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k přípravě diplomové práce (nástroj) - OPNU4H024A
Anglický název: Seminar for Preparation of a Diploma Thesis (Instrument)
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNH4H043A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Je prerekvizitou pro: OPNU4H042A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)
V návaznosti na zkušenosti s vypracováním bakalářské práce prohlubování orientace v základních etapách vědeckovýzkumné práce a ve výzkumných metodách. Bližší poznání metodologických problémů vybraných hudebněpsychologických a didaktických témat.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)

Obecnější cíle:

·         respektovat logiku a etapový charakter vědeckovýzkumné práce v hudební pedagogice;

·         dbát na etiku práce s informačními zdroji;

·         znát klasifikaci a charakteristiku teoretických a empirických výzkumných metod, použitelných při řešení diplomové práce s výzkumným zaměřením v oboru;

Konkrétní cíle:

·         zopakovat získané poznatky z řešení bakalářské práce;

·         prostudovat dostupné dokumenty k diplomové práci fakultní i katedrální povahy;

·         zvážit volbu tématu diplomové práce podle metodiky SMART;

·         stanovit cíle teoretické části diplomové práce;

·         strukturovat teoretickou část práce s ohledem na stanovené cíle a běžný úzus požadovaných kapitol;

·         stanovit předmět zamýšleného výzkumu, jeho cíle a základní pracovní hypotézy;

·         plánovat organizační průběh výzkumu a jeho metodiku;

·         znát způsoby kvantitativní a kvalitativní analýzy zkoumaných jevů;

·         strukturovat výzkumnou část práce dle požadovaného sledu kapitol;

·         diskutovat nad možností využití jednotlivých empirických metod při výzkumu hudebně výchovné praxe;

·         koncipovat test základních hudebních schopností;

·         navrhnout průběh individuální prověrky kvality pěveckého projevu žáka a odpovídající škály hodnocení;

·         navrhnout rozvrstvení kvality libovolné hudební dovednosti jak podklad pro slovní hodnocení;

·         konstruovat anamnestický dotazník;

·         navrhnout hudebně tvořivou situaci a způsob identifikace hudební tvořivosti žáka;

·         zkonstruovat sémantický diferenciál pro práci se zvolenou ukázkou hudební skladby.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)

2 kredity/60 hod: 12 hodin přímé výuky, 10 hodin plnění průběžných úkolů, 12 hodin samostudium, 6 hodin koncipování individuální prověrky hudebnosti, 20 hodin samostatné práce na přípravných fázích řešení diplomové práce (ve spolupráci s vedoucím práce).

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (28.01.2022)

Základní studijní literatura:

VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha : Karolinum 2017.

Doporučená literatura:

HOLAS, M, VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha : SPN 1987.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998.

GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido 1996.

POLACH, E. Pravidla sazby diplomových prací. České Budějovice 1997.

ECO, U. Jak napsat doplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7

ŠIFNER, F. Jak psát odbornou práci a diplomovou práci zvláště. Praha: UK v Praze, PedF, 2004.

Citační norma/ Citation standard (https://www.citace.com/CSN-ISO-690.pdf)

Opatření PedF a UK / Measures PedF and UK (https://knihovna.pedf.cuni.cz/pokyny_zp.html)

Literatura dle individuálně zvoleného tématu diplomové práce

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)

Předmět bude vyučován prezenčně za podpory kurzu v Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14902

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)

1. Repetitorium poznatků z přípravy bakalářské práce. Specifika práce diplomové. Testy hudebních schopností a dovedností –využití empirických prověrek hudebnosti. Organizace experimentu – pretest, retest

2. Individuální prověrka hudebnosti. Ratingová metoda v Hv, kritéria a škály pro hodnocení pěveckého projevu a dalších hudebních aktivit. Slovní hodnocení v Hv.

3. Sémantický diferenciál v práci s poslechovou skladbou. Psychologie hudebního vnímání a prožívání. Vizualizace poslechu

4. Anamnestický dotazník jako prostředek zkoumání struktury hudebnosti. Vliv masmédií na rozvoj hudebnosti. Hudební zájmy žáka, preference, postoje, formování jeho hudebního vkusu.

5. Projektivní metoda v HV, kritéria hodnocení tvořivých projevů. Identifikace hudební tvořivosti žáka (z hlediska struktury a dynamiky tvořivé osobnosti, tvořivého procesu, výsledku tvořivé práce a tvořivé situace).

6. Principy tvořivé intonace jako námět pro experimentální vyučování. Plánování experimentálního vyučování (algoritmy rozvoje intonačních, sluchových a tvořivých dovedností).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)

Strukturace teoretické a výzkumné části diplomové práce, specifikace předmětu, cílů a základních pracovních hypotéz diplomové práce

Odevzdání  konceptu individuální prověrky hudebnosti

Drobné seminární úkoly pramenící z probíraných témat

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK