PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Andragogická didaktika - OPNU1U122B
Anglický název: Androdidactis
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 29 / neurčen (29)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: doc. Ing. David Vaněček, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Neslučitelnost : OPNU1U125B, OPNU1U126B, OPNU1U127B, OPNU1U128B
Je neslučitelnost pro: OPNU1U125B, OPNU1U128B, OPNU1U127B, OPNU1U126B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Androdidaktika (andragogická didaktika) zkoumá teorii a praxi výuky/vyučování/vzdělávání dospělých a seniorů. Zaměřuje se na specifika didaktického procesu vzdělávání dospělých, tj. (sociálně-kulturní) edukační působení vzdělavatele (andragoga, tutora, lektora) na dospělého účastníka vzdělávání. Androdidaktiku lze chápat jako základní disciplínu andragogiky. V kontextu tohoto pojetí je andragogická didaktika pojata jako věda zkoumající tyto dva procesy, synergický efekt jejich působení a současně další vnější vlivy, jež didaktický proces determinují, zejména prostředí, logistika, organizace a řízení. Androdidaktika se soustřeďuje na poznávání základních složek didaktického procesu, které představují cíl, obsah, formy, metody, výukové technologie a logistiku výuky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Cílem předmětu je získat znalosti metod a forem vzdělávání dospělých, umět identifikovat a charakterizovat specifika didaktického procesu vzdělávání dospělých, analyzovaz vzdělávací potřeby dospělých.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Povinná literatura:

BONTOVÁ, A. Androdidaktika. Banská Bystrica: Belianum, 2017. 153 s. ISBN 978-80-557-1264-2.

MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. 323 s. ISBN 978-80-7357-581-6.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

Doporučená literatura:

BUCKLEY, R. a J. CAPLE. Trénink a školení. Brno: Computer Press, 2004. 288 s. ISBN 80-251-0358-7.

ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. 604 s.
ISBN 978-80-247-3450-7.

JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8.

KAZÍK, P. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada, 2017. 143 s. ISBN 978-80-271-0287-7.

KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. The Adult Learner: The Definitive Classic Adult Education and Human Resource Development. 6th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2005. 378 p.
ISBN 978-0-7506-7837-7.

KRYSTOŇ, M. (ed.) Vzdelávatelia dospelých a ich andragogické pôsobenie. Banská Bystrica: Belianum, 2015. 372 s. ISBN 978-80-557-1008-2.

MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. 271 s. ISBN 80-85963-52-3.

MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. 202 s. ISBN 80-7238-220-9.

PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8.

TOMCZYK, L. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. 240 s. ISBN 978-80-904531-9-7.

TURECKIOVÁ, M. (ed.) Další vzdělávání jako nástroj rozvoje jednotlivce i společnosti. Praha: Educa Service ve spolupráci s Českou andragogickou společností, 2008. 132 s. ISBN 978-80-87306-00-0.

VANĚČEK, D. a kol. Kompendium didaktiky. Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2016. 500 s. 978-80-01-05991-3.

VETEŠKA, J. a kol. Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Praha: Česká andragogická společnost, 2013. 168 s. ISBN 978-80-905460-0-4.

VETEŠKA, J. a M. KURSCH. (eds.) Vzdělávání dospělých 2020 – reflexe, realita a potenciál virtuálního světa = Adult Education 2020 – Reflection, Reality and Potential of the Virtual World : proceedings of the 10th International Adult Education Conference : 16 December 2020, Prague. Praha: Česká andragogická společnost, 2021. 334 s. ISBN 978-80-907809-7-2. ISSN 2571-3841. ISSN 2571-385X.

VODÁK, J., a A. KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing, 2007. 205 s. ISBN 978-80-247-1904-7.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.      Teoretické vymezení předmětu andragogické didaktiky – vývoj, osobnosti, základní terminologie (učení, vyučování, výuka, vzdělávání, metody a formy) a současné postavení a perspektivy rozvoje

2.      Objekt vzdělávání, tj. dospělý jedinec v různých profesních a zájmových situacích a proces jeho učení (přístup, motivace a potřeby vzdělávání dospělých)

3.      Průběh androdidaktického procesu a jeho principy (funkce, simulace, efektivita učení a vzdělávání dospělých)

4.      Androdidaktické zásady; analýza jednotlivých principů: zpětné vazby, přirozenosti, aktivity, vědeckosti, soustavnosti a postupnosti, názornosti, trvalosti přístupnosti vyučování individuálního přístupu

5.      Androdidaktické pomůcky a technika a jejich využití u dospělých a seniorů (gerontodidaktika)

6.      Formy a metody vzdělávání a rozvoje pracovníků – didaktické třídění a klasifikace metod (poznávací/empirické, teoretické, zaměřené na změny a poznání reality, kombinace metod); organizační rámec výuky, tj. vyučování a učení se dospělých

7.      Distanční vzdělávání, e-learning a sebevzdělávání

8.      Přednáška, seminář, workshop, hraní rolí – možnosti využití, výhody a nevýhody

9.      Koučink, mentoring, teambuilding, zážitkové učení a outdoor training

10.    Trendy ve vzdělávání dospělých – online semináře (webináře, videosemináře, mobilní semináře), online konference (videokonference, webkonference, mobilní konference), sociální sítě, online kooperace (chat, sdílení projektů, okamžité připomínkování) a mobilní učení (mobile learning)

11.    Projektování vzdělávacího projektu (akreditace, certifikace, organizačně-technické aspekty tvorby
a realizace vzdělávání, zajištění kvality, evaluace)

12.    Lektor dalšího vzdělávání dospělých (role vzdělavatele dospělých: andragog, tutor, trenér, instruktor, školitel, metodik) – nároky na lektora, kvalifikace a profesní kompetence, prezentační dovednosti, sebevzdělávání

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (05.02.2024)

Zkouška (písemná)

Seminární práce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK