PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávací politika - OPNU1U121B
Anglický název: Education Policy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 29 / neurčen (29)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Ing. Jindřich Kolek, MBA, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Neslučitelnost : OPNU1U125B, OPNU1U126B, OPNU1U127B, OPNU1U128B
Je neslučitelnost pro: OPNU1U125B, OPNU1U128B, OPNU1U127B, OPNU1U126B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Předmět je koncipován jako diskurz o základním vymezení vzdělávací politiky a současných paradigmatech oboru. Cílem je vytvoření podmínek pro získání kontextového náhledu na vzdělávací politiku, na její aktéry, strategie státu, Evropské unie a globálních aktérů (OECD, UNESCO). Akcentovány budou vývojové trendy a jejich propojení s tvorbou vzdělávací politiky na všech úrovních, včetně lokální.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Cílem je vytvoření podmínek pro získání kontextového náhledu na vzdělávací politiku, na její aktéry, strategie státu, Evropské unie a globálních aktérů (OECD, UNESCO). 

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Povinná literatura:

KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum.  

KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum.

STROUHAL, M. & ŠTECH, S. (Eds.) (2017). Vzdělávání a dnešek. Praha: Karolinum.

KOHOUTEK, J., VESELÝ, A., ŠPAČKOVÁ, Z. & kol. (2015). Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta.

VESELÝ, A. (2013). Vzdělávací politika: rozdílná vymezení, předpoklady a implikace. Pedagogická orientace, 23(3), 279–297.

Strategické dokumenty vzdělávací politiky do roku 2030 (ČR, EU, OECD, UNESCO)

         

Doporučená literatura:

GREGER, D., SIMONOVÁ, J., STRAKOVÁ, J. (Eds.) (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

JANÍK, J., PORUBSKÝ, Š. (Eds.) (2020) Curriculum Changes in Visegrad four: three decades after. Waxmann.

LIESMANN, K. P. (2009). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.

MATĚJŮ, P., J. STRAKOVÁ, J. & A. VESELÝ. (2010) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON.

PAPA, R. & ARMFIELD, S. W. J. (Eds.) (2018). The Wiley Handbook of Educational Policy Nedford (USA).

WALTEROVÁ, E., ČERNÝ, K., GREGER, D. & CHVÁL, M. (2010). Školství-věc (ne)veřejná? Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.         Vzdělávací politika jako obor

2.         Tvorba vzdělávací politiky a její nástroje

3.         Úrovně a aktéři vzdělávací politiky

4.         Vzdělávací politika Evropské unie

5.         České vzdělávání v mezinárodním kontextu

6.         Kritická místa českého vzdělávacího systému

7.         Vztah vzdělávací politiky, výzkumu a praxe

8.         Vzdělávání a trh práce

9.         Systém hodnocení kvality vzdělávání

10.      Koncept kvalitní školy a jeho podpora ve vzdělávací politice

11.      Kurikulární politika a reformy kurikula

12       Trendy a aktuální problémy vzdělávací politiky 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Zkouška (+ distanční aktivity)

Písemný test  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK