PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodika inkluzívní pedagogiky - OPNS2S107A
Anglický název: Methodology of inclusive pedagogy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS2S103A
Je záměnnost pro: OKNS2S107A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Metodický průvodce pro práci s žáky s OMJ.docx Materiál k využití v práci s žákem v přímé podpoře _ příklady cvičení a úkolů ve vazbě na Průvodce školou. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout PL_žáci s OMJ_2021_09.docx Prezenční listina bude vyplněna pro každou návštěvu zvlášť - v případě propojených 90ti minutových intervencí stačí 1 PL. Listina musí být podepsána kontaktní osobou( pedagogem na škole. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout PROTOKOL.docx Formulář k vyplnění pro každou 45 minutovou intervenci zvlášť. Student odevzdá celkem 6 vyplněných formulářů s různým obsahem. Cvičení doloží ukázkou písemné práce/ tvorby žáka. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Pruvodce_GTM_nahled.pdf Materiál k využití v práci s žákem s OMJ na Gymnáziu Thomase Manna. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Pruvodce_PHG_nahled.pdf Materiál k využití v práci s žákem s OMJ na Pražském humanitním gymnáziu. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Pruvodce_SZS_nahled.pdf Materiál k využití v práci s žákem s OMJ na Střední zdravotnické škole 5.května. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 1_mřížka na komunikační kartičky.docx Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 10_výpočet.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 11_skládání textu.docx Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 2_Křížovka obory.docx Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 3.1_postup přijetí do školy.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 3.2_postup přijetí do školy.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 4_Prihlaska_SS_20202021_denni.pdf Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 4_vzor zápisového lístku.pdf Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 5_cesta z Pražského povstání.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 5_cesta z Pražského povstání_slepá.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 6_okolí školy.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 7_pyramida.pdf Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 8_modelové situace.docx Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 9.1_pexeso.pdf Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
stáhnout Příloha 9.2_pexeso.pdf Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)
Principy, hodnoty, cíle společného vzdělávání; vznik a charakter inkluzivní školy, nástroje jejího hodnocení, změny vnitřního prostředí, změny kurikula, výukové strategie, diferenciace a individualizace v procesu výuky; diagnostika vzdělávacích potřeb žáků; podpůrná opatření pro žáky s odlišným mateřským jazykem na střední škole; role pedagoga/ speciálního pedagoga a asistenta pedagoga v inkluzivní praxi v práci s žákem s OMJ ; práce s rodinou a komunitou v inkluzivní škole; práce s heterogenní třídou a skupinou žáků, principy sociálního učení, metakognitivního učení , reflexe učebního pokroku žáků. Poradenské služby v inkluzivní praxi. Inkluzivní podmínky v sekundárním vzdělávání.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)

Výuka proběhne kontaktně s podporou v Moodle, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK bude převedena do formátu online v  MS Teams. 

Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.10.2020)

FELCMANOVÁ, L. Současná školská legislativa a inkluzivní vzdělávání. In Janská, I., Habart, T. Pojďte do školy! (Ne)Rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Člověk v tísni, o. p. s., Praha, 2011.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I.  Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing,a.s. ,2010.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: MU, 2016

KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ J.(eds.) Diversita a diferenciace ve vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.

KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I.Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012

MOORE, D. Systém v ne-systému aneb inkluze rok poté. Praha: Nadace OSF , 2018.

SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21.století. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-2254-7. 

SVOZIL, B., FOIST, V. Strategický management inkluzivní školy. Praha: Liga lidských práv, 2016. 

a soubory s odbornými materiály vložené vyučujícími  v SIS

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)

Prokázání schopnosti aplikovat poznatky z přednášené problematiky v samostatné seminární práci ( reflexe situace žáka s OMJ v adaptaci na střední škole). 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)

 

Teoretická výuka bude provázena metodickou přípravou studentů prostřednictvím seminárního úkolu na škole. Studentům budou představovány inkluzivní metodiky ve vzdělávání, prezentovány možnosti  moderní dialogické výuky heterogenních tříd  ve školách, budou analyzovány podmínky školního prostředí připraveného pro inkluzivní vzdělávání. Studenti se seznámí s kauzou žáka s OMJ nastupujícího na střední školu, zreflektují jeho situaci a pokrok  v způsobený  plněním podpůrného opatření. 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)

Splnění seminárního úkolu ( možnost 2 oprav). 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK