PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikační systémy neslyšících osob I - OPNS1S149B
Anglický název: Communication Systems for Deaf Persons I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština, český znakový jazyk
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Korekvizity : OPNS1F150B, OPNS1S146B, OPNS1S147B, OPNS1S148B, OPNS1S151B
Je korekvizitou pro: OPNS1S147B, OPNS1S148B, OPNS1S146B, OPNS1S151B, OPNS1F150B
Je prerekvizitou pro: OPNS1S156B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (15.06.2018)
Předmět Komunikační systémy I. seznamuje studenty s typy komunikačních systémů, které využívají osoby se sluchovým postižením. Výuka postupuje od teoretické roviny směrem k praktické, v rámci které jsou studenti seznámeni zejména s českým znakovým jazykem a znakovanou češtinou. Tato část předmětu poskytuje nezbytný úvod do problematiky komunikačních systémů a předpokládá praktickou návaznost na předměty Komunikační systémy neslyšících osob II. a III.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (12.06.2018)

Cílem předmětu je seznámení studentů s českým znakovým jazykem a jeho gramatickými jevy. Studenti získají poznatky o struktuře a fungování vizuáolně-motorického jazyka. Předpokládá se osvojení základních znaků a témat potřebných pro prezentaci vlastní osoby v českém znakovém jazyce a vedení jednoduché konverzace s neslyšícím člověkem.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (15.06.2018)

HUDÁKOVÁ, A.(ed.) (2005) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP a Středisko rané péče TAMTAM. ISBN 80-86792-27-7.

LANGER,J. - PTÁČEK,V.- DVOŘÁK,K. (2004) Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk 1.,2.,3.,4. (CD-ROM) Olomouc: UP PedF, 2004.

MACUROVÁ, A. (2008) Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 93 s. ISBN 978-80-87218-00-6.

MACUROVÁ, A.. (2005) Lingvistika znakových jazyků na počátku třetího tisíciletí. Speciální pedagogika, 2005, 15(2), s. 77-85. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A. (2001) Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky).Speciální pedagogika, 2001, 11(2), s. 69 – 75. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A.(2003) Poznáváme český znakový jazyk IV. Vyjadřování času..Speciální pedagogika, 2003, 13(2), s. 89 – 98. ISSN 1211-2720.

OKROUHLÍKOVÁ, L. (2008) Notace - zápis českého znakového jazyka. Vyd. 1. - dotisk [i.e. 2., opr. vyd.]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, ©2008. 133 s. ISBN 978-80-87153-93-2.

POTMĚŠIL, Miloň. (2002-2006) Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 2002-2006. 3 sv. ISBN 80-7168-800-2.

SERVUSOVÁ, J. (2008) Kontrastivní lingvistika – český jazyk x český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (15.06.2018)

1. Komunikace - základní vymezení (verbální, neverbální složka), význam sluchového vnímání pro člověka, příjem informací lidskými smysly, kompenzační mechanismy osob se sluchovým postižením.

2. Komunikační systémy osob se sluchovým postižením - základní vymezení, legislativní normy týkající se osob se sluchovým postižením, český znakový jazyk – vymezení, základní pravidla pro komunikaci.

3. Český znakový jazyk I. - úvodní fráze, praktická ukázka a nácvik  pozdravů, označení osob se sluchovým postižením, téma „Rodina“ - jednoduchá sdělení týkající se členů rodiny, videoukázky.

4. Prstová abeceda - vymezení pojmu, historie, druhy prstové abecedy, metodika nácviku, aplikace prstové abecedy v konverzaci, při překladu do českého znakového jazyka, představení se, osobní jména v ČZJ.

5. Znakové jazyky - výzkum znakových jazyků, základní lingvistické poznatky, odlišnosti znakových jazyků od jazyků mluvených, manuální a nemanuální složka, ukázky a praktický nácvik – krátké vyprávění o sobě a o své rodiné.

6. Český znakový jazyk II. -  nácvik vyjádření číslovek v ČZJ - vyjádření věku, časové jednotky - dny v týdnu, měsíce, roční období - vyjádření data (číslovky základní, řadové, násobné) – ukázka, praktický nácvik.

7. Souhrnné opakování – praktická cvičení, videoukázky.

8. Český znakový jazyk III. - popis studijních a pracovních aktivit v ČZJ (zaměstnání, profese, studium), popis volnočasových aktivit, nácvik krátkého vyprávění, rozhovoru.

9. Znakovaná čeština - vymezení pojmu, uživatelé znakované češtiny, legislativní opatření, shody a rozdíly s českým znakovým jazykem, speciální znaky, ukázka vyjádření ve znakované češtině.

10. Český znakový jazyk IV. - znaky související s režimem dne a časoprostorovou orientací (dnes, zítra, včera, ráno, poledne, večer…), základní znaky související s vyjádřením každodenní činností – stručný popis dne v ČZJ.

11. Český znakový jazyk V. - vyjádření na téma „Jídlo, pití“ (znaková zásoba, krátké fráze) – nácvik jednotlivých druhů potravin – nápoje (druhy) a jídlo, váhové jednotky, obchod – znaková zásoba, nácvik krátkého rozhovoru na téma „V obchodě“.

12. Český znakový jazyk VI. - v restauraci – nabídka jídel (menu), rozhovor s číšníkem, objednávka jídel, placení + vybavení (příbory, talíř, stůl, objednat, platit).

13. Souhrnné opakování – procvičování probraných tématických celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (15.06.2018)

Aktivní účast na seminářích, docházka alespoň 70%.

Plnění úkolů zadávaných vyučující.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK