PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukační specifika školního věku - OPNS1S134B
Anglický název: Specificity of education at school age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNS3S110A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Prerekvizity : OPNS1S127B
Je prerekvizitou pro: OPNS1S141B, OPNS1S143B
Je záměnnost pro: OKNS1S134B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.01.2020)
Po absolvování disciplíny je student schopen zvládat intervence k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Osvojí si přístupy k žákům se SVP v kontextu inkluzivní didaktiky. Výukové metody: interaktivní přednáška, seminář, diskuse v kontextu vlastní speciálně pedagogické praxe.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.01.2020)

Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.Osvojit si aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, hodnocení, postavení speciálního pedagoga v edukaci.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.01.2020)

Bartoňová, M., Vítková, M. (2015). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.

Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2013).Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU.

Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007). Psychopedie. Brno: Paido.

Bartoňová, M. (2018). Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018.

Cangelosi, J.S.(1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál.

Hájková,V., Strnadová, I.(2010). Inkluzívní vzděláváníTeorie a praxe. Praha: GradaPublishing.

Muller, O. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP.

Kaleja, M. (2013). Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.

Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.

Valenta, M., O. Müller(2007). Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2017.

Slowík, J. (2007). Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada.

Doporučená studijní literatura

Černá, M. a kolektiv (2008). Česká psychopedie. Praha: Karolinum,

Fraser, J. (2010). Účinné poradenství při terapii koktavosti. Praha, Portál.

Hádková, K. (2012). Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha.

Hádková, K., Ingallová, L. (2009).  Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. In: Bartoňová, M., Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno.

Hájková, V(ed.) (2010). Bazální stimulace, aktivace a komunikace žáků s kombinovaným postižením. Praha: EPOCHA, 2010.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.01.2020)

1. Legislativní rámec vzdělávání v České republice

2.   Speciálně pedagogické poradenské služby – (individuálně vzdělávací plán, podpůrná opatření)

3.   Žák se SVP - učitel a jejich vzájemná komunikace v běžné škole

4.   Individualizace a diferenciace ve vzdělávání.

5.   Edukační specifika žáka se sluchovým postižením.

6.   Edukační specifika žáka se zrakovým postižením.

7.   Edukační specifika žáka s NKS.

8.   Edukační specifika žáka s SPU.

9.   Edukační specifika žáka s PCH.

10.  Edukační specifika žáka s mentálním postižením.

11.  Edukační specifika žáka s tělesným a kombinovaným postižením.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.02.2020)

Zápočtová práce na zadané téma vztahující k vybrané cílové skupině.
Návrh didaktické pomůcky pro výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami dle vybrané cílové skupiny.
Osvojení znalosti Braillova písma
Účast na cvičení –nastudovaná literatura

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK