PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukační specifika raného a předškolního věku - OPNS1S127B
Anglický název: Specificity of education at early and preschool age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNS3S104A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Korekvizity : OPNS1F131B, OPNS1S128B, OPNS1S129B, OPNS1S130B, OPNS1S132B
Neslučitelnost : OPNS1S146B
Je korekvizitou pro: OPNS1S130B, OPNS1S132B, OPNS1F131B, OPNS1S128B, OPNS1S129B
Je neslučitelnost pro: OPNS1S146B
Je prerekvizitou pro: OPNS1S134B
Je záměnnost pro: OKNS1S127B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (28.05.2018)
Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte. Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky edukace dítěte se speciálními potřebami v raném a předškolním věku.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (28.05.2018)

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími pozřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.

KVĚTOŇOVÁ,L.(ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Paido, Brno, 2004 ISBN 80-7315-063-8.

MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha SPN, 1992. ISBN 80-04- 25236-2

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, H&H 2001 ISBN 80-86022-92-7 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno, Paido 2000 ISBN 80-85931-86-9.

OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80- 7315-240-6.

ŘÍČAN,P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 1997 ISBN 80-7169-512-2.

 

Doplňující literatura:

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

PULDA, M Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita 1994. ISBN 80-210-0476-2.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha, Potál 2003. ISBN 978-80-7178- 546-0.

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum 1995. ISBN 80- 7184-053-X.

VÍTKOVÁ, M. (ed). Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením. Paido, Brno, 1999. ISBN 80-86633-22-5.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

1. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte se sluchovým postižením

2. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte se zrakovým postižením

3. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s NKS

4. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s tělesným postižením

5. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s mentálním postižením

6. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s kombinovaným postižením

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

Zápočtová práce na zadané téma vztahující k vybrané cílové skupině. Návrh didaktické pomůcky pro raný a předškolní věk k vybrané cílové skupině. Aktivní účast na seminářích, vyžaduje se 90%.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK