PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní komunikace ve vzdělávání II - OPNP1Q146B
Anglický název: Intercultural Communication in Education II
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Záměnnost : ON913039
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)
Kurz je zaměřen na problematiku dětí s menšinovým či migračním původem. Zabývá se otázkami postavení a sociálního přijetí těchto dětí ve škole, vrstevnické skupině; otázkami přístupu ke vzdělání. Zároveň se zaměřuje i na postoje učitelů a zapojení rodičů do procesu vzdělávání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

Cílem je zvýšení odbornosti a kompetence studentů v přístupu k dětem, žákům, studentům a rodinám, které pocházejí z odlišného sociokulturního prostředí než většinová populace. Odbourávání či reflexe etnocentrického postoje a tak získání profesionálního přístupu při jednání s cizinci, příslušníky menšin či jedinců ze socio-kulturně handicapovaného prostředí.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

BARŠOVÁ, Andrea-Barša,Pavel: Přistěhovalectví a liberální stát: Imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3875-6.

BARTH, Frederik (ed.). Ethnic Groups and Boundaries. The Social Organisation of Culture Difference. 2nd printing. Bergen: Universitets Forlaget,1969.

ERIKSEN, Thomas Hylland. Antropologie multikulturních společností : rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2.

FABIANOVÁ, Tera. Jak jsem chodila do školy. Brno: Společenství Romů na Moravě, 1992.

KOSTELECKÁ, Yvona & HÁNA, David & HASMAN, Jiří. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-896-7.

LEVITT, Peggy. Roots and Routes: Understanding the Lives of the Second Generation Transnationally. Journal of Ethnic and Migration Studies, 2009. 35. 1225-1242. 10.1080/13691830903006309.

MORGENSTERNOVÁ, Monika – ŠULOVÁ, Lenka. Interkulturní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.

OGBU, John U. Black American Students in an Affluent Suburb. A Study of Academic Disengagement, 1rst printing, Mahwah: LEA, Inc. 2003. ISBN 0-8058-4516-X.

PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. 2.rozšíř.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.

SZALÓ, Csaba. Transnacionální migrace : proměny identit, hranic a vědění o nich. Brno : CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007. ISBN 978-80-7325-136-9.175 s.

SOURALOVÁ, Adéla.: Vzdělané dítě jako úspěšné naplnění migračního a rodičovského projektu? Vietnamské matky, jejich děti a vzdělanostní aspirace. Sociální Studia, 2014, 11: 75-97.10.5817/SOC2014-2-75.

TATUM, B.D. „Why Are All the Balck Kids Sitting Together in the Cafeteria?“ And Other Conversations About Race. 2.vyd. New York: Basic Books, 2003.

ZÁLESKÁ, Klára. Vzdělávání dětí cizinců perspektivou rovných vzdělávacích příležitostí. Studia paedagogica, 2018, 23 (3), s. 139–164, lis. 2018. ISSN 2336-4521.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

Přímá výuka, diskuse

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

Seminární práce na téma žák z menšiny. Případová studie zaměřená na oblast výchovy a vzdělávání.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

Kurz Interkulturní komunikace ve vzdělávání II se zaměří na teoretické koncepty ve vzdělávání dětí z odlišného socio-kulturního prostředí (Reuven Feuerstein, John U.Ogbu), uvede studenty do školní reality, seznámí je s integračními programy, programy na podporu vzdělávání (Začít spolu/Step by step, SIM, Čeština pro cizince, Komunitní školy) a s dostupnými nástroji pro vzdělávání učitelů.

            V kurzu budou prezentovány profily jednotlivých etnických a náboženských minorit (Romové, Ukrajinci, Vietnamci, Bulhaři a Řekové, muslimové, Židé) a jejich postoje a strategie, které zaujímají ke vzdělávání. Kurz neopomine ani situaci azylantů a specifika azylu.

            Seminář kurzubude směřovat k přímému seznámení se se situací dítěte ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a jeho rodiny. Studenti budou aktivně kontaktovat osoby ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, případně cizince či bývalé azylanty. a provádět s nimi interwiev. Na jejich základě vypracují kazuistiky respondentů, které budou sloužit k hlubší analýze. Na seminářích budou prezentovány mikrovýstupy z terénních dat a stanou se východiskem seminární práce studentů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (17.09.2021)

Účast na kurzu 70%, závěrečná seminární práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK