PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika školního věku - OPNO1S109A
Anglický název: Special Education of School Age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNO1S103A
Je prerekvizitou pro: OPNO1S116A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)
Cílem kurzu je osvojit si základní znalosti, přístupy a strategie ve vzdělávání a diagnostice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol zřízených podle §16 a odst. 9. Specifikovat osobnost žáka a jeho variabilitu vývoje ve školním věku. Student bude aplikovat teoretické poznatky z pedagogiky jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami do pedagogické praxe, osvojí si intervence a speciálně pedagogickou diagnostiku.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.

BARTOŇOVÁ, M.Studentswithintellectual disability in inklusive educationsettings. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-6817-9.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: GradaPublishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

HORT, VL., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-472-9.

JEDLIČKA, R., KOŤA, J. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.

KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4.

KLENKOVÁ, J.  Logopedie. Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-1110-9.

SLEPIČKOVÁ, L., PANČOCHA, K. et al. Aktéři školní inkluze. SchoolInclusionActors. MVP

MUNI/M/0012/2013. 1. vyd. Brno: MU, 2013. 159 s. ISBN 978-80-210-6688-5.

Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, 2006, aktualizace 2012.

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8.

Doporučená literatura

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. Inclusion in EducationforStudentswithSpecialEducational. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0.

NeedsfromthePerspectiveof Research. MVP MUNI/M/0012/2013. 1. vyd. Brno: MU, 2014. 161 s. ISBN 978-80-210-7152-0.

PETTY, G. Teachingtoday: a practicalguide. (4. vyd.) Cheltenham: Nelson Thornes. 2009.ISBN 1408504154.

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (1. vyd.). Praha: WoltersKluwer Česká republika. 2012.SBN: 978-80-7357-679-0.

WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

Obsah:

1.      Základní terminologie vztahující se k problematice jednotlivých cílových skupin ve školním věku

2.      Definice pojmů (inkluze, inkluzivní (společné) vzdělávání, inkluzivní učitel, inkluzivní prostředí aj.)

3.      Inkluzivní didaktika

4.      Strategie hodnocení v inkluzivní škole.

5.      Příprava dítěte s postižením na školu a školní zralost, nástup školní docházky, možnosti odkladů.

6.      Školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty.

7.      Požadavek individualizace a diferenciace cílů i metodických postupů v inkluzivním prostředí školy a školách

8.      Diagnostické domény u žáků se znevýhodněním (tělesné, sluchové, mentální postižení, narušená komunikační schopnost, specifické poruchy učení a chování)

9.      Základní faktory a komunikační techniky narušující integrovaný vývoj osobnosti (psychická deprivace, frustrace, stres, konflikt, traumatické krizové situace).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (27.01.2024)

Předmět bude zakončen písemnou zkouškou. Ke zkoušce může přistoupit jen ten student, který bude mít splněny a odprezentovány zadané úkoly v rámci seminářů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK