PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Propedeutické programovací jazyky - OPNI2I111A
Anglický název: Propaedeutic Programming Languages
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Prerekvizity : OPNI2I108A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (11.01.2019)
Předmět se orientuje do oblasti algoritmického myšlení a jeho rozvoje na základní a střední škole bez využití didaktických prostředků a s využitím konkrétních programovacích prostředí nebo robotických hraček. Takto volené didaktické prostředky by měly být přizpůsobeny věku a kompetencím žáků. Z tohoto důvodu jsou využívána různá prostředí, přístupy i možnosti rozvoje informačního a algoritmického myšlení. Předmět navazuje na oborové předměty zaměřené na algoritmizaci a programování z bakalářského i navazujícího magisterského studia a studenti jsou vedeni nejen k osvojení propedeutických programovacích zařízení, ale i k rozvoji didaktických dovedností v této oblasti (didakticka programování).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (03.09.2018)

Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi rozvoje algoritmického myšlení žáků na základní a střední škole různými prostředky a v závislosti na různých propedeutických prostředí nebo robotických programovatelných hračkách.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (03.09.2018)

Rozvoj informatického myšlení: http://imysleni.cz/

Příklady programovacích prostředí:
https://scratch.mit.edu/
https://ozoblockly.com/
https://makecode.microbit.org/
https://education.minecraft.net/
https://www.kodugamelab.com/

Příklady pro teoretická východiska, popř. odborné publikace:
RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.
Aspinall, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.
FUTSCHEK, Gerald. Algorithmic Thinking: The Key for Understanding Computer Science. MITTERMEIR, Roland T., ed. Informatics Education – The Bridge between Using and Understanding Computers [online]. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2006, 2006, s. 159-168 [cit. 2018-09-03]. Lecture Notes in Computer Science. DOI: 10.1007/11915355_15. ISBN 978-3-540-48218-5. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/11915355_15

 

Další materiály poskytnuty v rámci prostředí LMS Moodle.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (14.05.2019)

pro atest je nutné:

  • aktivní účast ve výuce
  • plnění úkolů daných LMS Moodle
  • vytvoření a obhájení metodického materiálu pro rozvoj algoritmického prostředí v konkrétním prostředí
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (11.01.2019)

ALGORITMICKÉ MYŠLENÍ, INFORMATICKÉ MYŠLENÍ

ZPŮSOBY ZAČLEŇOVÁNÍ ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ DO VÝUKY, DO ŠVP; NOVÉ RVP A MOŽNOSTÍ IMPLEMENTACE ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ DO VÝUKY ŽÁKŮ NA ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLE
- soutěže a další informační zdroje zabývající se algoritmickým myšlením

DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY PRO ROZVOJ ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ
- online prostředí (např. CodeCodr, Code.org)
- virtuální prostředí (např. Kodu, Minecraft)
- propedeutické programovací jazyky (např. Scratch, Make Code)
- robotické programovatelné hračky (např. ozobot, beebot, bluebot, inobot)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK