PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika informační a komunikační technologie 01 - OPNI2I101A
Anglický název: Didactics of ICT
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2023
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Je prerekvizitou pro: OPNI2I104A, OPNI2I106A, OPNI2I105A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (24.09.2020)
Cílem předmětu je 1) rozvíjet didaktické kompetence a didaktické myšlení budoucích učitelů IT tak, aby dokázali v informaticky zaměřených předmětech rozvíjet digitální gramotnost a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ, a podporovat jejich didaktickou kreativitu. 2) poskytnout budoucím učitelům hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování informaticky zaměřených předmětů a na realizaci vzdělávacích cílů informatické a informačně-technologické výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ. Předmět poskytne studentům učitelství hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování předmětů zaměřených na vzdělávací oblast informační a komunikační technologie a na realizaci vzdělávacích cílů informačně-technologické výchovy s cílem rozvíjet digitální gramotnost a informatické myšlení žáků ve vzdělávání na ZŠ a SŠ. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro potřeby plnění cílů informačně-technologické výchovy s využitím digitálních technologií ve školní praxi. V návaznosti na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny předmět aplikuje a rozvíjí poznatky těchto disciplín v informačně-technologické výchově s důrazem na rozvoj informatického myšlení a rozvíjení digitální gramotnosti. V předmětu se klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje se aplikační a integrační pojetí informačně-technologické výchovy s ICT. Předmět představuje vyučovací metody, organizační formy a didaktické principy a jejich specifika pro zajištění výuky informaticky zaměřených předmětů a ICT na ZŠ a SŠ. Pozornost je věnována konstruktivistickým a konstrukcionistickým přístupům k rozvíjení informatického myšlení žáků a k přípravě a realizaci výuky ICT a informaticky zaměřených předmětů. Zaměřuje se na specifika didaktického trojúhelníka a didaktické transformace učiva v informační výchově a diagnostické metody pro hodnocení práce žáků a učitelů, výsledků a dopadu informační výchovy. Teoretickým východiskem pro studium oborové didaktiky zaměřené na informatiku bude transdisciplinární didaktiky jako didaktiky, která se opírá o studium transformace obsahu v příslušném oborovém kontextu. V případě přechodu prezenční výuky na fakultě na distanční výuku v souvislosti s opatřeními COVID-19 bude bezkontaktní výuka realizovaná v MS Teams vždy v časech výuky podle rozvrhu. Současně budou posíleny studijní opory v prostředí Moodle, kde studenti budou dostávat úkoly k vypracování, odevzdávat řešení, poskytovat zpětnou vazbu spolužákům a komunikovat v čase mimo on-line výuky realizované v Teams.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)

Cílem předmětu je
1) rozvíjet didaktické kompetence a didaktické myšlení budoucích učitelů IT tak, aby dokázali v informaticky zaměřených předmětech rozvíjet digitální gramotnost a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ, a podporovat jejich didaktickou kreativitu.
2) poskytnout budoucím učitelům hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování informaticky zaměřených předmětů a na realizaci vzdělávacích cílů informatické a informačně-technologické výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (30.09.2020)

Synchronní komunikace se realizuje v Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a454fa9e5faf1460c8e96d6ff04882d15%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce5a0bca-16f7-4a46-8e4b-b6eb743d08f2&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

On-line opora je připravena v https://moodle.it.pedf.cuni.cz/user/index.php?id=2023

Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)

ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998.

JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.

KALHOUS, Z., OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.

Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání.

SENTANCE, S., BARENDSEN, E., SCHULTE, C.  (Eds.) (2018) Computer Science Education. Perspectives on Teaching and Learning in School. Bloomsbury, 2018.

SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Efektivní práce s informacemi ve škole. Praha : Portál, 1997.

SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013.

SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. (2017) Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, 2017.

SLAVÍK, J. et al. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky.ZČU : Plzeň, 2020.

STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

učebnice ICT a informaticky zaměřených předmětů pro ZŠ v ČR, na Slovensku, v Rusku, Velké Británi, aj.

strategické materiály MŠMT pro vzdělávání (Strategie 2020, Strategie 2030+)

materiály týkající se revize vzdělávací oblasti ICT (Informatika a ICT)

učebnice pro informatiku, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)

 

učebnice informatiky a informaticky zaměřených předmětů pro ZŠ a SŠ v ČR, Rusku, na Slovensku, Velké Británii aj.

učebnice informatiky pro SŠ

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)

Požadavky ke zkoušce:
Na závěr prezenční části si každý student vybere námět pro didaktický projekt, který vypracuje ke zkoušce.

1) Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu při řešení a obhajobě didaktického projektu.
2) Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

DIDAKTIKA INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ A INFORMATICKÉ VÝCHOVY A JEJÍ PŘEDMĚT
Předmět a úkoly oborové didaktiky, její pojetí jako nástroj pro učitele.
Informačně-technologická a informatická výchova jako součást všeobecného vzdělávání a její postavení v systému výchovy. Pojmy digitální gramotnost a informatické myšlení.

VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ CÍLE INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ A INFORMATICKÉ VÝCHOVY A PŘEDMĚTŮ ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE NA ZŠ A SŠ
Postavení digitální gramotnosti a informatického myšlerní v kurikulu ZŠ a SŠ.
Vymezení cílů informačně-technologické výchovy, vzdělávací oblasti ICT, Informatiky a předmětů zaměřených na počítačové technologie v kurikulu ZŠ a SŠ v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní a vymezení funkce a významu těchto cílů pro činnosti žáků.

VYUČOVACÍ METODY VYUŽITELNÉ V INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ A INFORMATICKÉ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE
Vymezení pojmu vyučovací metoda. Klasifikace vyučovacích metod podle jejich uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu, jejich výběr, funkce a použitelnost pro informační výchovu.
Konstruktivistické přístupy k informační výchově a ke vzdělávací oblasti ICT. Metody pro podporu učení na základě chyby a omylu, na základě objevování vlastní činností (learning by doing), na poznávání řešením problémů (problem solving), na základě objevitelské vědecké činnosti (inquiry learning), na základě wiki-learning, DIYLab přístup k rozvoji digitální gramotnosti.

ORGANIZAČNÍ FORMY VHODNĚ VYUŽITELNÉ V INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ A INFORMATICKÉ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE
Klasifikace organizačních forem a jejich použitelnost pro potřeby informační výchovy (individuální, hromadná, frontální, individualizovaná, projektová, diferencovaná, skupinová, kooperativní, týmová výuka, exkurze, experimentální/laboratorní cvičení, field-trip, výuka v počítačové laboratoři). Otevřené vyučování.
Pedagogická komunikace a interakce ve výuce informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT. Komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování.

DIDAKTICKÉ PRINCIPY/ZÁSADY A PODMÍNKY VYUČOVACÍHO PROCESU ZAMĚŘENÉHO NA INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKOU A INFORMATICKOU VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT/ INFORMATIKA

PŘÍSTUPY K UTVÁŘENÍ A ROZVÍJENÍ INFORMAČNÍHO A INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ ŽÁKŮ, K ROZVÍJENÍ JEJICH KOMPETENCE PRO MANIPULACI SE STRUKTURAMI
Logická struktura informačních a komunikačních činností žáků. Rozvoj algoritmického myšlení a mentálních operací žáků při práci se strukturami.

UČEBNÍ ÚLOHY V INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ A INFORMATICKÉ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ
Typologie úloh pro osvojování a rozvíjení poznatků a dovedností (intelektových, senzomotorických, pracovních a komunikativních) žáků v informační výchově a vzdělávací oblasti ICT. Typologie problémových úloh (podle složitosti a obtížnosti, podle postupů při jejich řešení). Souteže. Podpora talentovaných dětí.

TVORBA ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT JAKO SOUČÁST DIDAKTICKÉ TRANSFORMACE
Učivo jako jeden z klíčových systémových prvků výuky. Učivo informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT, jeho výběr, kategorizace, struktura a uspořádání v pedagogických dokumentech. Didaktická analýza učiva informační výchovy a ICT.

BEZPEČNOST A HYGIENA PRÁCE V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)

Požadavky k zápočtu:

1) Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce.

2) Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenční výuky.

3) Zápočtová práce 1: Encyklopedie: ukázka problému z vybraného oboru, který není možné řešit bez počítačů.

4) Zápočtová práce 2: Soubor pojmových map.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK