PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z německého jazyka na ZŠ s reflexí - OPNG3G023A
Anglický název: Continuous practice in German at elementary school with reflection
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 48 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Dagmar Švermová (31.01.2022)
V návaznosti na Náslechovou praxi z německého jazyka s reflexí v ZS zaměřenou na observace v hodinách německého jazyka na základních školách, gymnáziu a střední odborné škole vykonají studenti navazujícího magisterského studijního programu v předmětu Souvislá praxe z německého jazyka na ZŠ s reflexí kromě 10 hospitací rovněž 24 samostatných výstupů v aprobačním předmětu Německý jazyk na fakultních základních školách, popř. na školách spolupracujících s PedF UK. V přípravných seminářích byli studenti seznámeni s výukou v různých vzdělávacích programech (např. program CLIL, rozšířená výuka němčiny – program DSD I, bilingvní výuka) a s kurikulárními dokumenty škol různých zaměření a i zřizovatelů (školy „státní“, školy soukromé, školy církevní včetně škol se zahraničním zřizovatelem). Úkolem souvislé pedagogické praxe je seznámení studentů se školami, které dosahují jazykové úrovně v němčině od A1 do B1+, ukázat způsoby práce s žáky mladšího i staršího školního věku, od audio-orální výuky v 1. ročníku k projektu Německý jazykový diplom I v 8. ročníku ZŠ. Kolektiv zkušených němčinářů poskytne praktikujícím studentům jak metodické vedení při přípravách na hodiny, tak praktický rozbor jednotlivých výstupů s cílem přiblížit studentům běžnou praxi škol.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)
Celková časová zátěž studenta 232
Přidělené kredity 8
Zakončení Z
Přímá výuka
Cvičení: 2
Praxe: 48
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 140 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 18 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (23.01.2024)

FENSTERMACHER, G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy : Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6

HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. 

STARÝ, K., CHVÁL, M., LAUFKOVÁ V. Hodnocení pro učení. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Dagmar Švermová (31.01.2022)

Studenti budou v prvním týdnu hospitovat u uvádějícího učitele, vykonávat asistentskou činnost (oprava sešitů, písemných prací, dozorů apod.). Seznámí se blíže s kolektivem tříd, kde budou v dalších třech týdnech vyučovat. Vdalších třech týdnech studenti absolvují samostatné výstupy a rozbory odučených hodin. Povedou si dokumentaci o hospitační a vyučovací činnosti (hospitační a rozborové listy jsou k dispozici v „manuálu“).

Obsahem této pedagogické praxe je rovněž účast na školních a mimoškolních akcích (pedagogické rady, rodičovské schůzky, kulturní akce školy, exkurze), o kterých si studenti povedou záznam.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (10.01.2024)

-        účast na průběžných reflexích a následně na závěrečné reflexi

-        ohodnocení studenta garantem předmětu (hospitace s rozborem hodiny)

-        písemné ohodnocení uvádějícím vyučujícím (přístup studenta k povinnostem dle příslušných kritérií - viz Směrnice)

-        zpracování portfolia (osnova a pokyny jsou studentům k dispozici - viz studijní opora „manuál“), přílohou budou hospitační archy, rozborové listy a certifikát o proškolení 

-        portfolio je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams či v tištěné podobě do 10. 6. 2024

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK