PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika FJ III – reflexe praxe - OPNF2F109A
Anglický název: Didactics III - reflective teaching practice
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2021)
Cílem předmětu je stejně jako u předmětu Didaktika II rozvíjení dovedností didaktické transformace vzdělávacího obsahu předmětu francouzština vzhledem k individuálním a věkovým zvláštnostem žáků, dále provázání a aplikace poznatků z předchozí pedagogické praxe (ZŠ) na oblast středoškolského stupně. Tématem jsou zejména řečové dovedností ve vztahu k jazykovým prostředkům a jejich evaluace, dále reflektivní kompetence (observace a analýza hodin, práce s videem). Pracuje se i na rozvoji kompetencí strategických, a to jak u žáků, tak učitelů. Významnou složkou výuky je reflexe konkrétních didaktických situací z praxí studentů na střední škole a zapojení IT nástrojů do přípravy učitele jazyka (využití tabletů, stránek LearningApps, Socrative, NearPod apod.) v mezipředmětovém kontextu a v návaznosti na pandemický školní rok. V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. V ZS 2021 budou studenti zpracovávat aktivity doplňující francouzskou učebnici Décibel 1 a 2 a vykonají i výstupy na ZŠ (doplnění přímé výuky z LS 2021).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2021)

Základní literatura:

ROBERT J.-P., ROSEN E., REINHART C. Faire classe en FLE. Paris: Hachette FLE, 2011.

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014.

CORDINA, D., ODDOU, M. Pratiques et projets numériques en classe de FLE. Paris: CLE International, 2018.

 

Doporučená literatura:

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer.

Conseil de l’Europe, 2001.

(coll.) CADRE EUROPÉEN COMMUN DE RÉFÉRENCE POUR LES LANGUES : APPRENDRE, ENSEIGNER, ÉVALUER VOLUME COMPLÉMENTAIRE AVEC DE NOUVEAUX DESCRIPTEURS, Conseil de l´Europe, 2018.

(coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001.

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier, 2003.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016. 

Řada „Didactique des langues  étrangères“. Paris: Cle International.

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (28.11.2021)

Aktivní účast na  výuce (max. 2 absence).

1) Ústní reflexe didaktických situací (na základě videonahrávky či dalšího podkladu) ve spojitosti s teoretickými tématy kurzu. 

2) Vytvoření portfolia výukových materiálů ve vztahu k praxím (komparativní přístup ZŠ/SŠ nebo prezenční/distanční výuka, analýza aktivit).

Max. dva opravné pokusy.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2021)

1. období - před souvislou oborovou praxí:

Týden 1 - Řečové dovednosti vs. jazykové prostředy, SERRJ 2018, další dovednosti (mediace, strategie atd.) v jazykové výuce, analýza výukových materiálů

Týden 2 - Řečové dovednosti čtení a psaní (compréhension et production écrite), analýza výukových materiálů

Týden 3 - Řečové dovednosti mluvení, interakce a poslech (compréhension, production et interaction orales), analýza výukových materiálů

Týden 4 - Specifika výuky jazyka na SŠ (vyšší jazyková úroveň, zdroje, evaluace, učebnice), analýza výukových materiálů

 

2. období - po praxích 

Týden 9 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje jazykových prostředků a jejich evaluace 

Týden 10 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje řečových dovedností a jejich evaluace (část 1)

Týden 11 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje řečových dovedností a jejich evaluace (část 2)

Týden 12 - Analýza videovýstupů z hlediska použití ICT, herních prvků. Komparace ZŠ/SŠ.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK