PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Didaktika chemie SŠ - OPNE2E105A
Anglický název: Upper-secondary School Chemistry Education
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Neslučitelnost : ON2309005
Prerekvizity : OPNE2E102A
Záměnnost : ON2309005
Je prerekvizitou pro: OPNE2E109A, OPNE2E108A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (07.02.2018)
Předmět navazující na Didaktiku chemie základní školy prohlubuje znalosti posluchačů v oblasti středoškolské chemie. Důraz je kladen na experimentální činnost a moderní metody a formy výuky uplatnitelné ve výuce chemie.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (22.10.2020)
  • vybrané učebnice chemie pro SŠ
  • Disman, M. (2005). Jak se vyrábí sociologická znalost (2 ed.). Praha: Karolinum.
  • Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • Halamková a kol. (2019).Soubor pracovních listů:Klíčové vizuály podporující žáky s odlišným mateřským jazykem ve výuce chemie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné zde: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Soubor-pracovn%c3%adch-list%c5%af_Kl%c3%ad%c4%8dov%c3%a9-vizu%c3%a1ly.pdf
  • Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
  • Chráska, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova Univerzita.
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. (2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
  • RVP pro vybrané obory SOV
  • Rusek, M., & Becker, N. (2011). "Projectivity" of Projects and Ways of its Achievement. In M. Rusek (Ed.), Project-Based Education in Chemistry and Related Fields IX. (pp. 12-23). Prague: Charles University in Prague, Faculty of Education.
  • Rusek, M., & Dlabola, Z. (2013). What is and what is not a project? In M. Rusek & V. Köhlerová (Eds.), Project-Based Education in Chemistry and Related Fields X (pp. 14-19). Charles University in Prague, Faculty of Education.
  • Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.
  • Rusek, M., Vojíř, K., & Teplá, M., a kol. (2019). Vybrané chemické experimenty v praxi. Praha: Pedagogická fakulta. Dostupný zde: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Vybran%c3%a9-chemick%c3%a9-experimenty-v-praxi.pdf
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Stuckey, M., Hofstein, A., Mamlok-Naaman, R., & Eilks, I. (2013). The meaning of ‘relevance’ in science education and its implications for the science curriculum. Studies in Science Education, 49(1), 1-34. doi:10.1080/03057267.2013.802463

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)

Otázky výuky chemie na základní a střední škole

Role učitele v procesu výuky

Metody a formy výuky s důrazem na badatelství a projektovou výuku

Rozbor výukových mikrosituací

Revize kurikula v závislosti na výzkumech

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (26.02.2020)

Pro získání zápočtu je vyžadována aktivní účast s povolenými dvěma omluvenými absencemi, dále plnění průběžných úkolů.

Podmínkou pro splnění předmětu je pak získání zápočtu a složení zkoušky.

Zápočet bude udělen studentům, kteří:

  • splní zadané úkoly v hodinách:
    • prezentace dvou textů věnovaných fenoménu v poslední době zkoumaných v CER (Chemistry Education Research),
    • prezentování mikrosituace na vybrané téma výuky chemie
  • vypracují konferenční příspěvek popisující jejich projekt, jeho realizaci a evaluaci.

Ke zkoušce jsou vyžadovány:

  • část chemická
    • pojmy ze středoškolské chemie
  • část pedagogická
    • pedagogické teorie 20. a 21. století (kognitivizmus, behaviorizmus, instruktivizmus, konstruktivizmus, konektivizmus),
    • Bloomova taxonomie,
    • Daleho kužel zkušenosti,
    • Piagetova genetická epistemologie,
    • RVP G, RVP SOV
  • část didakticko-chemická
    • schopnost didaktické transformace pojmů do učiva,
    • navrhnutí vhodného chemického experimentu k danému učivu,
    • popis tématu v rámci CER a jeho uplatnění ve vlastní výuce,
    • orientace v mezinárodních šetřeních zkoumající kompetence a znalosti žáků z chemie,
    • orientace v učebnicích dostupných pro výuku chemie na základní škole,
    • RVP G a RVP SOV - jejich specifika a výuka chemie,
    • ICT ve výuce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK