PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Didaktika chemie ZS - OPNE2E102A
Anglický název: Lower-secondary School Chemistry Education
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: 15 / 15 (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
Vyučující: prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Neslučitelnost : ON2309002
Záměnnost : ON2309002
Je prerekvizitou pro: OPNE2E106A, OPNE2E105A
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (02.10.2017)
Kurz je úvodem do didaktiky chemie se zaměřením na didaktiku chemie základní školy. Mimo oborově didaktickou složku se zaměřuje na didaktickou transformaci učiva chemie základní školy. Předmět je i propedeutikou na navazující souvislé pedagogické praxe na základní škole konané v letním semestru.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (22.10.2020)
  • vybrané učebnice chemie pro ZŠ
  • Banchi, H., & Bell, R. (2008). The Many Levels of Inquiry. Science and Children, 46(2), 26-29.
  • Bílek, M. (2003). Didaktika chemie: výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové: M&V.
  • Čtrnáctová, H., & Banýr, J. (1997). Historie a současnost výuky chemie u nás. Chemické listy, 9(1), 59-65.
  • Čtrnáctová, H., & Zajíček, J. (2010). Současné školství a výuka chemie v České republice. Chemické listy, 104, 811-818.
  • Čtrnáctová, H., & Zajíček, J. (2010). Současné školství a výuka chemie v České republice. Chemické listy, 104, 811-818.
  • Halamková a kol. (2019).Soubor pracovních listů:Klíčové vizuály podporující žáky s odlišným mateřským jazykem ve výuce chemie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné zde: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Soubor-pracovn%c3%adch-list%c5%af_Kl%c3%ad%c4%8dov%c3%a9-vizu%c3%a1ly.pdf
  • Johnstone, A. H. (1991). Why is science difficult to learn? Things are seldom what they seem. Journal of Computer Assisted Learning, 7(2), 75-83.
  • OECD. (2016). Pisa 2015 Results (Volume 1): Excellence and Equity in Education. Dostupný z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264266490-en
  • Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in Educatione, 1(1), 33-49.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Praha: MŠMT.
  • Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.
  • Rusek, M., Vojíř, K., & Teplá, M., a kol. (2019). Vybrané chemické experimenty v praxi. Praha: Pedagogická fakulta. Dostupný zde: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Vybran%c3%a9-chemick%c3%a9-experimenty-v-praxi.pdf
  • Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721-752.
  • Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Lesk a bída školního chemického experimentu. In M. Bílek (Ed.), Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX (pp. 238-254). Gaudeamus.
  • Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, 19(3), 24-44.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)

Úvod do didaktiky
Stěžejní pedagogické teorie 20. a 21. století, změna pohledu na žáka, kompetence pro 21. století.

Empirické poznání, role experimentu v chemii, virtuální hospitace

Základní přístup k poznání, experiment jako nedílná součást výuky přírodovědných předmětů, hodnocení virtuální hospitace.

Účast na mezinárodní studentské konferenci Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech

Seznámení se s děním na vědecké konferenci, seznámení s projektovým vyučováním a jeho pojetími u nás i v zahraničí.

Základní kurikulární dokumenty

RVP ZV, učebnice chemie pro ZŠ dostupné na českém trhu

Didaktická transformace učiva základoškolské chemie

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (28.09.2020)

Požadavkem k ukončení předmětu je udělení zápočtu a složení zkoušky.

Zápočet bude udělen studentům s aktivní docházkou (aktivitou při online setkáních), kteří splní zadané úkoly v hodinách (z online setkání), tj. anotovaný článek, komentovaný pokus, komplexní úloha na zvolené téma a další dílčí úkoly.

Zkouška probíhá prezenčním či distančním způsoběm. V prezenčním provedení studenti nejprve píšou test, následně proběhne rozbor videa se zaměřením na analýzu výukové aktivity a závěrečné kolokvium na základě testu. V distančním módu studenti nepíší test, ale odpovídají přímo na otázky vyučujícího. Podmínkou je zde zapnutá webkamera.

Ke zkoušce jsou vyžadovány:

  • část chemická
    • pojmy ze základoškolské chemie (přehled dostupný zde)
  • část pedagogická
    • pedagogické teorie 20. a 21. století (kognitivizmus, behaviorizmus, instruktivizmus, konstruktivizmus, konektivizmus),
    • Bloomova taxonomie,
    • Daleho kužel zkušenosti,
    • Piagetova genetická epistemologie,
    • RVP ZV
  • část didakticko-chemická
    • schopnost didaktické transformace pojmů do učiva,
    • navrhnutí vhodného chemického experimentu k danému učivu,
    • orientace v mezinárodních šetřeních zkoumající kompetence a znalosti žáků z chemie,
    • orientace v učebnicích dostupných pro výuku chemie na základní škole,
    • RVP ZV a výuka chemie,
    • ICT ve výuce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK