PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specializační didaktický kurz I C - OPND2D115B
Anglický název: Specialisation Historical Seminar C
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc.
Je neslučitelnost pro: OPND2D121B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.09.2020)
Seminář bude mít podobu didaktické dílny, ve které budou vznikat konkrétní didaktické materiály. Budeme je společně vytvářet, zkoušet a také o nich diskutovat. V rámci didaktických a metodických reflexí se zaměříme na vztah ke klíčovým kompetencím, struktuře a širším souvislostem hodiny i k historickým otázkám, které řeší. Cílovou skupinou pro nás budou studenti 2. stupně ZŠ i středních škol. Při setkáních se seznámíme se zážitkovou pedagogikou, mezipředmětovými vztahy i využitím her a herních principů ve výuce. Objeví se zde také hosté, učitelé z praxe i tvůrce didaktických her. Seminář rozvíjí dovednosti vhodné pro budoucí učitele dějepisu, muzejní pracovníky i historiky se zájmem o popularizaci oboru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.09.2020)

Cílem kurzu je zmapovat možnosti využití inovativních metod a přístupů ve výuce dějepisu a seznámit se se zkušenostmi z praxe. Uvědomit si přesahy a vzájemné souvislosti historiografie a  didaktiky dějepisu i jiných oborů. 

 
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (13.09.2021)

V ZS 2021/2022 bude výuka probíhat prezenčně, pokud to epidemiologická situace umožní. V případě nutnosti distanční forma přes google meet.

 

Podmínky online výuky 

  1. vlastní účet na gmailu 

  2. adresa google meetu - https://meet.google.com/nxk-tick-vvj?authuser=0

  3. zapnutá kamera a mikrofon.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.09.2020)

 

Doporučená literatura: 

  1. Milena BARTLOVÁ, Tajemství katedrál a jiné tajné historky, in: Pop history. O historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her, táž, Praha 2003, s. 131-140.  

  2. Zdeněk BENEŠ, Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in:. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Jana Čechurová - Jan Randák, Praha 2014, s. 185-202.

  3. Dylan WILIAM - Siobhán LEAHYOVÁ, Základy formativního hodnocení, Praha 2015.

  4. Umberto ECO, Skeptikové a těšitelé, Praha 2007. 

  5. Marc FERRO, Jak se vyprávějí dějiny dětem po celém světě, Praha 2019. 

  6. Marc FERRO, Tabu dějin, Praha 2010. 

  7. Paul GINNIS, Efektivní výukové nástroje pro učitele, Praha 2019.  

  8. Hana HAVLŮJOVÁ - Jaroslav NAJBRT, Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha 2014. 

  9. Hana HAVLŮJOVÁ - Jaroslav NAJBRT, Hledání nového konsensu. Učíme dějepis ve veřejném zájmu? Historie – Otázky – Problémy 10/2018, 15-31.

  10. Yuval N. HARARI, Sapiens. Úchvatný příběh dějin lidstva, Praha 2013.

  11. Yuval N. HARARI, 21 lekcí pro 21. století, Praha 2019. 

  12. Carl HENDRICK - Robin MACPHERSON, Co funguje ve třídě? Praha 2019.

  13. Milan KRATOCHVÍL, Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu, Bratislava 2019. 

  14. Josef MÄRC a kol., Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům. Stupínek, jeviště,  plátno. Studia historica didactica 1, Ústí nad Labem 2010. 

  15. Josef MÄRC  a kol., Mystifikace školního dějepisu. Studia historica didactica 2, Ústí nad Labem 2014. 

  16. Jiří MAREŠ, Etická dilemata učitelů dějepisu aneb jak vyučovat o kontroverzních obdobích dějin? Historie – Otázky – Problémy 2/2017, s. 36-56

  17. Jaroslav PINKAS, Hodnoty a hodnocení v dějepise. Historie – Otázky – Problémy. 2/2017, s. 57–71.

  18. Zdeněk POLÁCH, Stolní hry v historii, historie ve stolních hrách. Od Senetu po Labyrinth, Dějiny a současnost 7/2020, s. 10-13 (Dějepis pro dobu postfaktickou)  

  19. Peter SEIXAS - Tom MORTON,The Big Six Historical Thinking Concepts, Toronto 2012. 

  20. Jiří ŠUBRT - Jiří VINOPAL a kol., Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu, Praha 2013. 

  21. Scott M. WARING - Richard HARTSHORNE, Conducting Authentic Historical Inquiry. Engaging Learners with Sources and Emerging Technologies, New York 2020. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.09.2020)

Sylabus:

  1. Black Mirrors of Netflix. Současná popkultura a její využití ve výuce dějepisu 

  2. Wikipedie, Black Lives Matter, gender a blockchain. Pojetí kontroverzních témat a jiné výzvy i dilemata učitele dějepisu v proměnách současného světa 

  3. Historická malba, fotografie a pomník jako školní pramen. Diskuse o konkrétních metodách interpretace, tvorba vlastních námětů a diskuse o nich 

  4. Otevřená sborovna a mezipředmětové vztahy. Potenciál a úskalí spolupráce s kolegy v konkrétním výukovém projektu (sdílení zkušeností s učiteli z praxe)   

  5. Prožitek dějin. Zážitková pedagogika i diskuse s pamětníky v hodinách dějepisu 

  6. Hry a herní principy  ve výuce dějepisu. Prezentace a kritická reflexe metodiky konkrétní dějepisné didaktické hry, diskuse s tvůrcem 

  7. Modelové hodiny věnované vybranému tématu  (tvorba, prezentace, diskuse)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.09.2020)

Tvorba portfolia didaktických materiálů, jehož parametry budou představeny na prvním semináři. Rozprava nad portfoliem. 

 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK