PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - OPNC4C109C
Anglický název: Media Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)
Studenti získají praktické i teoretické znalosti z oboru mediální komunikace, jež jsou didakticky aplikovány na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ. Cílem je, aby se ze studentů stali poučení konzumenti médií, kteří si jsou vědomi úskalí mediální komunikace, umí využívat média ku prospěchu, aktivně se brání manipulacím či desinformacím v médiích. Budou mít dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací. Budou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství. Dále: mediální produkty a jejich uspořádání, výstavba mediálního textu, mediální výchova v učebnicích českého jazyka. Předmět rozšiřuje a doplňuje kompetence získané během bakalářského studia s ohledem na učitelské zaměření budoucích magistrů. Témata: 1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím. 2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. 3. Fake news, desinformační weby, propaganda. 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy. 5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů. 6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita. 7. Youtube a jeho vliv na děti. Youtubeř, influenceři, skratá reklama. 8. Verbální a neverbální násilí v médiích. Kyber-šikana a obrana proti ní. 9. Jazyk a specifika elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu. 10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)

BLÁHOVÁ, R - STRULCOVÁ, Vl. Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.

BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. 

BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister, 2001, 391 s. Studium. ISBN 80-859-4767-6.

ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s.

DOČEKAL, Daniel a kol.: Dítě v síti. Praha: Mladá fronta, 2019. 

ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s.

ECKERTOVÁ, Lenka. Hustej internet. Praha: Petr Prchal, 2014, 87 s. 

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s.

MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s.

STRACHOTA a kol. Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019.

ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. Acta Universitatis Carolinae.

VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016. 

 

Učebnice mediální výchovy

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)

Požadavky k zápočtu:

aktivní účast na seminářích,

výstup s mediální tematikou, zpracování "hand-outu" pro ostatní studenty (výběr z témat na prvním semináři)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK