PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti a mládež - OPNC3L032A
Anglický název: Literature for children and adolescents
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.01.2022)
Předmět uvádí oblast literatury pro děti a mládež (dále LPDM) v kontextech celonárodního/světového písemnictví a současně s ohledem k jeho specifičnosti, interkulturalitě i současným preferencím (výchova ke čtenářství, čtenářská gramotnost, vnímání umění v širším smyslu slova, intermedialita v LPDM aj.). Kurz je veden problémově, směřuje k upevnění analytických a interpretačních dovedností studentů, které jim v praxi poslouží k samostatné orientaci v početném literárním poli tvorby pro žáky staršího školního věku a young adult literaturu, zvláště v současné původní české i překladové literatuře, s ohledem na různé potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými. Pozornost bude věnována u jednotlivých děl nejen kvalitě textu, ale také jeho ilustraci, typografii a zpracování uměleckého díla jako celku, které rámuje potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, event. potřeby žáků nadaných. Cílem předmětu je seznámit studenty s širokým polem zejména současné literární produkce tak, aby dokázali žákovi vybrat či doporučit knihu s respektem k jeho zájmům, potřebám, možnostem a v přirozené návaznosti na jeho stávající znalosti a dovednosti.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.01.2022)

Povinná literatura:

BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Přeložil Lucie LUCKÁ. Praha: Portál, 2017.

ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006.

JANOUŠEK, Pavel. Přehledné dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia, 2012. Literární řada. - zde kapitoly věnované literatuře pro děti a mládež

MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.

SEGI LUKAVSKÁ, Jana (Ed.). Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Teoretická knihovna.



Doporučená literatura:

KUBECZKOVÁ, Olga. Smrt a dítě: existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013.

MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. V Praze: Albatros, 2013.

NEZKUSIL, Vladimír. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1983.

NIKOLAJEVA, Maria. Reading for Learning: Cognitive Approaches to Children´s Literature. Amsterdam/Philadeplhia: John Benjamins Publishing Company, 2014.

PROKŮPEK, Tomáš, Pavel KOŘÍNEK, Martin FORET a Michal JAREŠ. Dějiny československého komiksu 20. století. Praha: Akropolis, 2014.

ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007.

ŠUBRTOVÁ, Milena. Intencionální literatura pro děti a mládež ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. 1. vyd. Brno: Paido - Masarykova univerzita, 2008. s. 261-278.

URBANOVÁ, Svatava. Konfigurace: figury a figurace II. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021.

URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003.

URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). V Olomouci: Votobia, 2004.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.01.2022)

Ústní zkouška na základě předloženého seznamu 20 přečtených knih a ukázek z knih LPDM, přičemž je nutné postihnout celkem 10 různých kategorií. U ústní zkoušky student prokazuje, že je schopen shrnout,  co ukázka říká: u prózy uvede postavy, děj, časoprostor, u lyrické básně postihne situaci, atmosféru a zachycené pocity.  Výstižně okomentuje, jak zapadá do kontextu ostatního děje/ostatních textů ve sbírce. Dále pojmenuje, které rozmanité prostředky autor používá, aby vyjádřil/umocnil své sdělení. Doloží je příklady z ukázky. Vyjádří se výstižně o kompozici knihy jako celku. Následně vystihne, co znamená to, co ukázka říká. U prózy či epické básně pojmenuje hlavní myšlenku ukázky a její autorský záměr. U lyrické básně uvede velký prožitek, který je v ní zachycen, a stanovisko básníka. Vybraná ukázka musí být ucelená, přiměřeně rozsáhlá a náročná ve vztahu ke zvolenému ročníku/věku žáků. Zdůvodní, pro jak staré žáky bude ukázka podnětná a působivá, svá tvrzení podloží argumenty. Po celou dobu zkoušky se vyjadřuje náležitě vzhledem ke komunikační situaci, používá kultivovaný jazyk, vhodnou terminologii, projev je bez výplňkových slov.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK