PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifické poruchy učení v psycholingvistickém pohledu jako edukační výzva - OPNC3C041B
Anglický název: Psycholinguistic Perspective of Specific Learning Disabilities as an Educational Challenge
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Martin Janečka, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.04.2022)
Integrovaný předmět navazuje na osvědčený a vyhledávaný předmět Žáci se specifickými poruchami učení ve vyučovacím předmětu český jazyk (OB2303V13) vyučovaný katedrou českého jazyka (prof. Šmejkalová - 50 %) a katedrou psychologie (doc. Kucharská - 50 %). Studentům, kteří si zapíší předmět Psycholingvistika a specifické poruchy učení jako edukační problém českého jazyka, doporučujeme, aby si předmět Žáci se specifickými poruchami učení ve vyučovacím předmětu český jazyk, který v plném plánu otevíráme jako volitelný, zapsali jako doplňující. Témata: 1) Vývoj jazykových schopností a dovedností v předškolním a školním věku. 2) Specifické poruchy učení, specificky narušený vývoj řeči a jazyka, jazykové roviny a jejich vztah ke školním dovednostem, zejména v českém jazyce. 3) Neuropsychologické přístupy, afázie, zobrazovací metody – k čemu jsou poznatky využitelné pro učitele. 4) Diagnostika specifických poruch učení a specificky narušeného jazyka a řeči – porozumění zprávám z pedagogicko-psychologických poraden jako podklad pro přípravu podpůrných opatření. 5) Inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, hodnocení žáků. Podpora žáků v českém jazyce. 6) Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 2. a 3. stupni, komplexní jazyková analýza komunikátů. Očekávané výstupy v kurikulu základní a střední školy, modifikace kurikula pro žáka se SPU, kompenzační strategie při zvládání SPU z hlediska kognitivních procesů.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (10.01.2022)

Povinná literatura:

JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011.

KUCHARSKÁ, Anna. Riziko dyslexie: pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF UK, 2014.

MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001.

NOVÁK, Josef. Diagnostika specifických poruch učení v českém jazyce. Brno: Psychodiagnostika, 2002.

POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. 3. upr. rozš. vyd. Praha: Portál, 1997.

PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno: Masarykova univerzita, 2009.

PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.

SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela. Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga, 2015.

SWIERKOSZOVÁ, Jana. Aspekty dyslexie dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013.

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.

 

Doporučená literatura:

METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana. Výuka českého jazyka u dětí se specifickými poruchami učení[online]. První. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2005.

ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Český jazyk a literatura v systému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími

potřebami [online]. [cit. 2015-10-30]. Dostupné

na: <http://konference.osu.cz/cestina/dok/2010/rerichova-vlasta.pdf>.

KUCHARSKÁ, Anna, ŠMEJKALOVÁ, Martina, SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Žák se vzdělávacími potřebami ve vzdělávacím předmětu český jazyk. Studijní opora. Dostupné přihlášeným studentům po zadání hesla.

Kurikulární a legislativní materiály upravující vzdělávání osob se specifickými vzdělávacími potřebami - dle aktuálního stavu.

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (09.01.2022)

Průběžné plnění dílčích úkolů na základě studia odborné literatury. Plnění prakticky zaměřených úloh. 

Písemná zkouška na základě studia literatury. 


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK