PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktivizujicí metody výuky biologie - OPNB4B034B
Anglický název: Activating Methods of Biology Teaching
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)
Kurz se zaměřuje na možnosti využívání aktivizujících metod ve výuce přírodopisu a biologie. V rámci kurzu jsou studenti seznámeni s vybranými aktivizujícími metodami, které jsou demonstrovány na praktických příkladech uplatnění metod ve výuce přírodopisu a biologie. Pozornost je věnována praktickému vyzkoušení vybraných metod a jejich začlenění do kontextu cílů výuky a možností její realizace.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)

Výuka probíhá v prezenční podobě. V případě nemožnosti realizace prezenční výuky bude výuka realizována ve formě videohovorů v časech dle rozvrhu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)

Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8.

Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.

Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andresk, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.

Petr, J. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2014.

Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás - biologie (1. díl). Praha: P3K, 2015.

Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás - biologie (2. díl). Praha: P3K, 2015.

Králíček, I. Moderní přístupy k výuce biologie. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové.

Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.

Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.

Webové stránky vzdělávacích institucí (ZOO, botanické zahrady, ekologická centra, muzea)

Webové stránky přírodovědných soutěží (Biologická olympiáda, Středoškolská odborná činnost, Ekologická olympiáda a další)

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)
  1. Praktické formy výuky (laboratorní cvičení, exkurze, praxe)
  2. Využití ICT ve výuce biologie
  3. Biologická témata v průřezových tématech RVP
  4. Integrovaná výuka přírodovědných předmětů
  5. Distanční vzdělávání v biologii
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)

Podmínkou ukončení předmětu je 1) aktivní účast na výuce a 2) zpracování výstupu ve formě přípravy výukového celku s využitím zadaných aktivizujících metod, jeho obhájení, modelová realizace v rámci cvičení a odevzdání v písemné podobě.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13826

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK