PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pragmatika - OPNA1A109A
Anglický název: Pragmatics
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 0 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Prerekvizity : OPNA1A103A
Je prerekvizitou pro: OPNA1A119A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2019)
Tento kurz úzce navazuje na svou prerekvizitu, kurz Textovou lingvistiku a stylistiku a směřuje k syntéze získaných poznatků. Tématické jádro kurzu tvoří klíčové aspekty pragmatické analýzy, včetně konverzační analýzy a analýzy diskurzu. Značná pozornost se věnuje též problematice komunikačního rámce. Smyslem kurzu není podat pouhé teoretické poučení o studovaných jevech, ale poskytnout též příležitost je sledovat v souvislých autentických vzorcích. Výuka sice vychází zejména z pramenů anglosaských, je však obohacena též o práce domácí provenience a s ohledem na učitelské zaměření posluchačů se v relevantních tématech uplatňuje též konfrontační přístup.
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (29.01.2021)

Během pandemické situace bude interakce se studenty zajišťována online, a to prostřednictvím nástroje Zoom. Studenti mohou též využívat emailové komunikace s vyučující. Studenti budou pravidelně plnit úkoly a studovat sekundární zdroje, z nichž většina je dostupná na podpoře moodle. Během celého kurzu bude při interakcích kladem důraz především na aktivní zapojení posluchačů.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2019)

ZÁKLADNÍ PRAMENY

YULE, G. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077.

HIRSCHOVÁ, M. Pragmatika v češtině. Olomouc: UP, 2006. ISBN 978-80-246-2233-0.

MACHOVÁ, S., ŠVEHLOVÁ, M. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita Karlova, PEDF. 2001. ISBN 80-7290-061-7.

WIDDOWSON, H.G. Discourse analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211

WOOFITT, R. Conversation Analysis and Discourse Analysis. London: Sage. 2005. ISBN 0-7619-7426-1. TSUI, A. English Conversation. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0194371433.

 

DOPORUČENÉ PRAMENY

BROWN, P., LEVINSON, S. Politeness. Some Universals of Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press , 1987. ISBN 978-0521313551

LEECH, G. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1983. ISBN 0-582-55110-2.

LEVINSON, S. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. ISBN 978-0521294140. HUTCHBY, I. a R. WOOFIT. Conversation Analysis. 2nd ed. Polity Press, 2008. 978-07456-3866-9.

GEE, J. P. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. 3rd ed. Routledge. 2011. ISBN 0-415-58570-8

GEE, J. P. How to do Discourse Analysis: a Toolkit. London: Routledge, 2010. ISBN 0-415-57208-8.

MEY, J.L. Pragmatics: An Introduction. 2nd ed. Oxford: Blackwell. ISBN 0.631-21132-2.

PALTRIDGE, B. Discourse Analysis: An Introduction. 2nd ed. London: Blomsbury Academic, 2012. ISBN 978-1441167620.

WOOD, L. A., KROGER, R. O. Doing Discourse Analysis (Methods for Studying Action in Talk and Text). London and New Delhi: Sage Publications, 2000, ISBN 0-8039-7351-9.

HOFFMANNOVÁ, J.Stylistika a…, Trizonia 1997. ISBN 80-85573-67-9.

JAWORSKI, A. a N. COUPLAND. The Discourse Reader, 2nd ed. London and New York: Routledge. 2006. ISBN 978-0415346320. 

 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2019)

 Úvod. Základní terminologie. Rysy a specifika mluveného diskursu

2. Přístupy ke konverzaci

3. Pragmatické (a sémantické) presupozice

4. Řečové akty

5. Pragmatické principy: kooperativní princip

6. Pragmatické principy: princip zdvořilosti; Přístupy ke zdvořilosti

7. Další pragmatické principy. Deixe

8. Shrnutí 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (29.01.2021)

ZÁPOČET získá student za a) aktivní účast v semináři (v podobě pravidelného plnění různých úkolů, včetně čtení předem zadaných textů); jsou povoleny nejvýše dvě absence za semestr; b) odevzdání výtisku adekvátně zpracované seminární práce spolu s elektronickouu verzí (pokyny pro její zpracování budou zadány během prvního semináře) do stanoveného termínu, v daném rozsahu a na odpovídající věcné (tj.prakticko-analytické) i formulační úrovni; c) za složení zápočtového testu. Nesplněním podmínek a) pravidelná aktivní účast v semináři a/nebo b) odevzdání výtisku adekvátní seminární práce do stanoveného termínu se posluchač sám připravuje o možnost složit zápočtový test a zkoušku a získat kredity v daném semestru. Pokud se sice posluchač aktivně podílel na práci v semináři a seminární práci odevzdal včas, ovšem její věcná a/nebo formulační úroveň byla nedostatečná, má právo během zkouškového období vypracovat ještě druhou seminární práci na nové téma a požadavek tak dodatečně splnit. Zápočtový test a písemnou teoretickou zkoušku skládá až po přijaté seminární práci. Seminární práce je výlučně individuálním výstupem studenta. Z tohoto důvodu nebudou přijaty výstupy se znaky plagiátorství nebo formulační či obsahové spolupráce.

SEMINÁRNÍ PRÁCE představuje rešerši samostatně zvolené odborné pragmatické studie  (např. odborného článku publikovaného v renomovaném časopise, kapitoly v monografii), přičemž délka rešerše 0,5-1 stránkuA4. Přílohou práce na druhém listu pak bude výuková aktivita přímo se vztaující k tématu odborné studie. Aktivitu student sám navrhne nebo vhodně vybere a okopíruje z učebnice angličtiny. Student aktivitu komplexně představí a vyloží její efekt. U seminární práce se hodnotí též formulační úroveň. 

ZÁPOČTOVÝ TEST A  ZKOUŠKA. Zápočtový test ověřuje vědomosti získané v kurzu Pragmatika i v jeho prezekvizitě t.j.Textová lingvistika a stylistika. Pro úspěšné složení zápočtového testu je třeba dosáhnout nejméně 70%, přičemž konkrétní výsledek se započítává do celkového hodnocení. Písemnou zkoušku tvoří časově omezená praktická analýza autentické ukázky ve formě souvislého textu/eseje. Skládají ji všichni posluchači, kteří odevzdali včas (do termínu posledního semináře) seminární práci na přijatelné úrovni věcné i formulační a uspěli v zápočtovém testu. Jak v zápočtovém testu tak i ve zkoušce posluchači demonstrují své vědomosti a dovednosti získané v kurzu Pragmatiky i její prerekvizity, tj. Textové lingvistiky a stylistiky.

Studenti, kteří složí zápočtový test a písemnou zkoušku úspěšně (výborně či velmi dobře tj., získali úhrnem 75% a více), již neskládají ústní zkoušku. V hraničních případech se přihlíží k aktivitě během semestru a k úrovni seminární práce.  Studenti, kteří složili zápočtový test a písemnou zkoušku úhrnem v pásmu dobré (mezi 70-74,5%), skládají též ústní zkoušku. Ústní zkouška může být teoretická nebo praktická, a to dle slabšího výsledku buď v zápočtovém testu nebo písemné zkoušce. Studenti mají úhrnem nárok na tři pokusy (tedy celkem na dva opravné termíny), které dle potřeby čerpají na složení zápočtového testu, písemné nebo ústní zkoušky. Předmětem hodnocení je ve všech těchto složkách i formulační úroveň. Ke splnění předmětu je třeba dosáhnout úhrnem i v každé části minimálně 70% výsledku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK