PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj čtenářské pregramotnosti - OPN01N133A
Anglický název: Development of reading preliteracy
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (8)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKN01N133A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)
Předmět se věnuje problematice rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti především z hlediska výzkumného. Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Studijní zátěž: 24h přímá výuka, 30h seminární práce, 16h plnění úkolů v Moodle.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.02.2021)
Cílem předmětu je získat celkový přehled o problematice rozvoje čtenářské pregramotnostii a seznámit se s aktuálními trendy a metodami jejího rozvoje, a to v kontextu aktuálních vědeckých poznatků. Studenti získají přehled o problematice, budou se orientovat v souvisejících termínech. Dokážou navrhnout vhodné metody a postupy pro rozvoj čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. 
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (01.02.2021)

Vážení studenti, 

 

vzhledem k epidemiologické události bude výuka předmětu zajišťována až do dovolání distanční formou v prostředí MS Teams.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a600617d5b6904aa58bdc049c61e9b24f%40thread.tacv2/conversations?groupId=b16cc319-1f11-4bee-87ad-bd4e5d7ba609&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)

Základní studijní literatura

KOŠŤÁLOVÁ, Hana, [2017]. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu. ISBN 978-80-906581-0-3.

KROPÁČKOVÁ, J. WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace. 2014, 24(4), 488–510. ISSN 1211-4669.

Vicherková, D., & Řeřichová, V. (2016). Čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence a čtenářské strategie v kontextu současného českého kurikula. E-Pedagogium, 3.

WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Inovace rozvoje písařské gramotnosti - Výuka písma Comenia script. Didaktické studie, 2014, 6(1). ISSN 1804-1221.

VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0.

WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815.

Wildová, R., Vykoukalová, V., Rybárová, Ronková, J. & Harazinová R. (2019) Rozvoj čtenářské pregramotnosti prostřednictvím čtenářských strategií; Metodická příručka pro učitele mateřských škol pro práci s pohádkou a pověstí. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

ZÁPOTOČNÁ, Olga.  Rozvoj počáteční literární gramotnosti. In Předškolní a primární pedagogika, Portál, 2010, s. 271-305. ISBN:978-80-7367-828-9.

 

Doporučená studijní literatura

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2.

Maňourová, Z., Štefánková, Z., Laibrt, L., Garabiková Pártlová, M.& Bílková, Z. (2019). Začleňování čtenářské pregramotnosti do pedagogické práce učitelů MŠ. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 3 (2), s.21–46.

RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Georgetown, 2002.

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.

WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.

výroční zprávy ČŠI

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)
Přednáška, diskuse, rozbory videoukázek z praxe, řešení modelových situací. Samostatná práce v prostředí Moodle. 
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.02.2021)

1.) Orientace v základní terminologii - funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, bazální gramotnost, emergentní gramotnost, gramotnost jako kulturní jev.

2.) Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti v kontextu kurikulární reformy, s ohledem na výroční zprávy ČŠI a Rámcové vzdělávací programy.

3.) Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní na 1. stupni ZŠ (využití genetické, analyticko-syntetické metody, Comenia Script atd.).

4.) Prezentace výzkumů v oblasti čtenářské pregramotnosti, počáteční gramotnosti, mezinárodní srovnávací studie atd.

5.) Současné trendy - čtenářské strategie v předškolním vzdělávání.

6.) Čtenářská vývojová kontinua.

7.) Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, základními školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole.

8.) Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v MŠ se zaměřením na podporu čtenářské pregramotnosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)
Podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu bude odevzání seminární práce. Seminární práce se bude věnovat problematice některého z aspektů čtenářského vývojového kontinua. Bude obsahovat část teroetickou a část praktickou. Bude hodnocena na základě předem daných kritérií, s nimi budou studenti seznámeni na úvodním setkání.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK