PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Individuální a skupinová podpora žáků s překážkami v učení - OPMN0N371C
Anglický název: Individual and group support for pupils with learning disabilities
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 60 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.01.2024)
Předmět je zaměřen na praxi studentů, jejímž obsahem je individuální nebo skupinová podpora dětí s překážkami v učení (dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, dětí s OMJ, dětí s poruchami učení, se zdravotním postižením nebo znevýhodněním a další), která bude realizována formou nehonorovaného doučování. Studenti budou pravidelně pracovat s žákem či žáky, hledat individualizované strategie pedagogické práce a pomáhat mu/jim překonávat překážky v učení. Studenti budou svoji práci reflektovat s pedagogickým pracovníkem určeným školou.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.01.2024)

Porozumění praktickým aspektům podpory dětí s překážkami v učení. Studenti budou schopni analyzovat specifické potřeby dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, dětí s OMJ, dětí s poruchami učení, se zdravotním postižením nebo jiným znevýhodněním.

Vytváření individualizovaných strategií pedagogické práce. Studenti se naučí identifikovat individuální potřeby žáků a vyvíjet strategie pro efektivní pedagogickou podporu.

Realizace doučování. Studenti budou schopni samostatně a efektivně realizovat doučování pro děti s různými vzdělávacími potřebami.

Pravidelná praxe s žáky. Studenti získají praktické zkušenosti a dovednosti v pravidelné práci s žáky, kde budou uplatňovat teoretické poznatky v praxi.

Reflexe pedagogické práce. Studenti se naučí aktivně reflektovat svou práci a spolupracovat s pedagogickým pracovníkem ve škole na zdokonalování svých pedagogických dovedností.

Překonávání překážek v učení. Studenti budou schopni navrhovat a aplikovat strategie, které pomáhají dětem překonávat překážky v učení.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.01.2024)

Studijní zátěž:

4 kredity, 0/2

Přímá výuka: 20 hodin

Asistence žákům a příprava na ni: 50

Samostudium, konzultace: 46 hodin

Přímá reflexe: 4 hodiny

Před prvním prezenčním setkáním si student najde dítě s potřebou doučování v registračním systému. 

Podrobný návod, jak se zaregistrovat, kontaktovat školu a domluvit si doučování naleznete na https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/chci-doucovat/registrace-a-zakladni-informace/. Student může doučovat i dítě v okolí svého bydliště, především ze sociálně znevýhodněného prostředí, o kterém ví, že by tuto podporu potřebovalo. V takovém případě požádá jeho učitele nebo zástupce školy, aby školu zaregistroval do systému na https://zapojmevsechny.cz/doucovani/. Podle návodu se následně také přihlásíte do systému a v nabídce škol si vyberete školu „svého“ žáka. Pokud byste měli problém s registrací do systému, obraťte se na: praxe@pedf.cuni.cz

Podpora může probíhat osobně či distančně, dle potřeb dítěte.

Během semestru student poskytuje BEZPLATNĚ doučování v rozsahu MINIMÁLNĚ 20 vyučovacích hodin, nejlépe pravidelně.

Prezenční setkání probíhají v době rozvržení výuky.

Moodle podpora je zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10398 [6]
(heslo: podporazaku)

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.01.2024)

Katalog podpůrných opatření

Pokorná V. – Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení - Rozvoj vnímání a poznávání, Portál 2007

Jucovičová D., Žáčková H. – Reedukace specifických poruch učení u dětí , Portál 2008

Jucovičová D., Žáčková H. – Metody reedukace specifických poruch učení - Dyslexie, Nakladatelství D + H, 2005

Hendrik Simon – Dyskalkulie – Jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami, Portál 2006

Pokorná V. - Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování, Portál 2010

Brož Miroslav, Knitlová Petra, Toušek Ladislav: Kdo drží černého Petra? Sociální vyloučení v Plzni, Liberci a Ústí nad Labem,
https://www.clovekvtisni.cz/media/publications/88/file/1364590154-cerny-petr.pdf

Hůle Daniel: Reprodukce nevzdělanosti jako základ sociální nespravedlnosti,
https://socialniprace.cz/reprodukce-nevzdelanosti-jako-zaklad-socialni-nespravedlnosti/

Fišer Ondřej: Strategie romské integrace v jihomoravském kraji 2021-25, https://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=418993&TypeID=7

Prokop Daniel: České školství je průměrná muzika za málo peněz. Problém je hlavně v nerovných podmínkách, https://archiv.ihned.cz/c7-66581800-njtqd-f05483490ae9949?fbclid=IwAR00LpW-

Prokop Daniel: Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti, vyšlo v nakladatelství Host, 2020 https://www.hostbrno.cz/slepeskvrny/?gclid=Cj0KCQjw4cOEBhDMARIsAA3XDRjBSo9PWc8_FtX9X-rnC_UBofxKEE_JkF-8rBrSn43swHkPnpSHFokaAgcLEALw_wcB

Toušek, Laco: Sociální vyloučení a prostorová segregace, http://www.antropoweb.cz/cs/socialni-vylouceni-a-prostorova-segregace

Nikolai, T. (ed.): Příběhy ze špatné čtvrti, https://www.clovekvtisni.cz/pribehy-ze-spatne-ctvrti-1069pub

NPI ve spolupráci s Čvt: Jak podpořit a motivovat žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, http://www.inkluzevpraxi.cz/kategorie-pedagog/1988-jak-podporit-a-motivovat-zaky-ze-socialne-znevyhodneneho-prostredi

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.01.2024)

Společná prezentace a reflexe proběhlých doučování.

Plnění průběžných úkolů.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.01.2024)

Úvodní setkání se studenty: úvod do problematiky, naplánování praxe

Individuální nebo skupinová praxe s dětmi s překážkami v učení formou doučování ve třídě (min. 20 hodin).

Samostudium: příprava úkolů při žáky a jejich hodnocení, studium podpůrné odborné literatury.

Závěrečné reflektivní setkání (prezentace a reflexe).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.01.2024)

1.     Účast na úvodním setkání se studenty: úvod do problematiky, naplánování praxe (2 hodiny).

2.     Práce s dětmi s překážkami v učení formou pravidelného individuálního nebo skupinového doučování (min 20 hodin). Student si zařizuje praxi sám, zaregistruje se v systému podle návodu na https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/chci-doucovat/info-studenti-1-st-zs/. Student může doučovat i dítě v okolí svého bydliště, především ze sociálně znevýhodněného prostředí, o kterém ví, že by tuto podporu potřebovalo.  V takovém případě požádá jeho učitele, aby školu zaregistroval do systému na https://zapojmevsechny.cz/doucovani/.

3.     Pokud byste měli problém s registrací školy/zařízení, obraťte se na: praxe@pedf.cuni.cz

4.     Doporučujeme si praxi domluvit do zahájení výuky.  Doučování probíhá bezplatně.

5.     Doklad o absolvování praxe student vkládá do Moodle na formuláři vygenerovaném registračním systémem

6.     Účast na závěrečném setkání – sdílení a reflexe zkušeností (4 hodiny)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK