PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika FJ IV – reflektivní seminář k praxi - OPMN0F258B
Anglický název: Didactics of French IV
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 1 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0F202B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.09.2023)
Předmět je komplementární s pedagogickou praxí, kterou studenti v tomto semestru vykonávají. V úvodní fázi se věnuje plánování jazykové výuky a didaktické transformaci i otázce jazykového transferu. Studenti připravují konkrétní učební materiál. Pracuje se s poznatky z předmětů Didaktika FJ I, II a III. V seminářích, které následují po praxích, dochází k reflexi na základě nástrojů, které studenti na praxích používali (pedagogický deník, observační portfolio, videonahrávky). Konkrétní náplň vychází z problémů a potřeb, s nimiž se studenti setkali na pedagogické praxi.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.09.2023)

Povinná studijní literatura:

TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris : CLE International, 2006. ISBN 2-09-033068-6 (br.)

VANTHIER, H. : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris : CLE International, 2009. ISBN 978-2-09-035348-8

BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E.  Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris : CLE International, 2008. ISBN 978-2-09-035379-2 (br.)

 

Doporučená studijní literatura:

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble : PUG, 2005. ISBN 2-7061-1301-4 (br.)

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001. ISBN 227805075-3

COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris : Hachette FLE, 2014. ISBN 2-01-155214-1 (br.)

Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 6-10 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

Mon premier Portfolio européen de langues. Paris : CIEP/ENS/Didier, 2010. ISBN 9782278064236

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2013.

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris : CLE International.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.09.2023)

1. blok výuky (cca 1.-4. týden, před praxemi) – plánování výuky, struktura hodiny, didaktické nástroje a pomůcky, reflexe výuky na základě videonahrávek, nácvik observace, využití observačního materiálu a nástrojů, práce s učebnicí, tandemová výuka, role asistenta.
2. blok výuky (cca 9.-12. týden, po praxích) – rozbor rozvoje jazykových prostředků a řečových dovedností, prostředky motivace, vedení aktivit, výukových stylů (reflexe na základě videonahrávek z praxí).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.09.2023)

Aktivní plnění úkolů z výuky.

Maximálně 2 absence.

Ústní část - Prezentace didaktického portfolia z praxe s teoretickým komentářem.

Písemná část - Analýza didaktické situace formou přípravy a její reflexe.

Maximálně dva oprávné pokusy.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK