PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k disertační práci VI - OPDC1C016A
Anglický název: Dissertation seminar VI
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (30.05.2023)

Neuvádějí se základní díla oboru z pregraduálního studia, předmětu Didaktika českého jazyka.

 

Základní odborná literatura

DENHAM, K.; LOBECK, A. Linguistics at School : Language Awareness in Primary and Secondary Education. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. ISBN 052-1887-011.

DVOŘÁK, D. Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika 59, 2009, s. 136–152.

GAVORA, P.; ZÁPOTOČNÁ, O. Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava : Vydavateľstvo UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.

HÁJKOVÁ, E., a kol. Children's preconceptions within the educational framework of Czech language, research conclusions. Praha : PedF UK, 2015. ISBN 978-80-7290-847-9.

HALLIDAY, M. A. K.; WEBSTER, J. S. (ed.) Language and Education. London : Continuum International Publishing, 2007. 978-0-8264-5875-9.

HÖFLEROVÁ, E. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2003. ISBN 80-7042-297-1.

JANÍK, T. Oborové a předmětové didaktiky. In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 656–661. ISBN 978-80-7367-546-2.

JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.

JANÍK, T.; SLAVÍK, J. Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika 59, 2009, s. 116–135.

JANOUŠKOVÁ, E. Vztah úrovně didaktické vybavenosti a míry obtížnosti textu současných učebnic. Pedagogická orientace 19, 2009, s. 56–72.

JANOVEC, L. Univerzálnost a specifičnost v jazyce jako východisko obsahové stránky moderního vyučování. In HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - II. Úvodní studie. Praha : PedF UK, s. 27-41. ISBN 978-80-7290-617-8.

JELEMENSKÁ, P.; KATTMANN, U.; SANDER, E. Model didaktickej rekonštrukcie: Impulz pre výskum v odborových didaktikách. Pedagogika 53, 2003, s. 190–201.

KOTÁSEK, J. Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace 21, 2011, s. 226–239.

SIMON, B. Teacher Cognition in Grammar Teaching. Language Awareness 12, 2003, s. 96– 108. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům knihoven UK v Praze.

SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S., a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013.

SLAVÍK, J.; KNECHT, P.; NAJVAR, P., JANÍK, T. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno : Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978- 80- 210-8568-8.

SCHNEUWLY, B. Subject Didactics. In B. Hudson; M. A. Meyer (eds.), Beyond Fragmentation: Didactics, Learning and Teaching in Europe. Germany : Barbara Budrich, 2011, s. 275–286.

SLAVÍK, J.; JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika 55, 2005, s. 336–354.

SPOLSKY, B.; HULT, M. F. The handbook of educational linguistics. Malden : Blackwell Publishing, 2008. ISBN 978-1-4051-5410-9.

SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2000. ISBN 8070421754.

ŠEĎOVÁ, K. a kol. Komunikace ve školní třídě. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262- 0085-7.

ŠEBESTA, K. Jazyková a komunikační kompetence české mládeže. In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 348–354. ISBN 978-80-7367-546-2.

ŠEBESTA, K. a kol. Podoba a využití korpusu jinojazyčných a romských mluvčích češtiny: CZESL a ROMi. In: F. Čermák (ed.): Korpusová lingvistika. Praha : NLN 2011, s. 93–104.

ŠEBESTA, K. Základní výzkum v didaktice jazyka? Studie z aplikované lingvistiky 5, 2014, 169–175.

ŠKODA, J.; DOULÍK P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.

ŠMEJKALOVÁ, M. Didaktika českého jazyka. In I. STUCHLÍKOVÁ, et al., Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 17–40.

ŠMEJKALOVÁ, M.; SLAVÍK, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7(1), 2016, 111-120. 

TRAPPES-LOMAX, H.; FERGUSON. G. Language in language teacher education. Philadelphia : J. Benjamins, 2002. ISBN 978-90-272-9624-5. El. zdroj. Přístupný reg. uživatelům NK ČR.

 

Doporučená odborná literatura

BEDŘICHOVÁ, Z. Jazyk jako stigma?: analýza chybovosti textů romských žáků 9. ročníku základních škol praktických. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978- 80-7308-486-8.

BENEŠ, Z. Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http:// www.akreditacnikomise.cz/cs/oborovedidaktiky.html

EATON, S. E. Global Trends in Language Learning in the 21st Century. Calgary : Onate Press. ISBN 978-0-9733594-6-6. Free e-book [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.eatonintl.com. European Educational Research Journal 6/2, 2007: Didactics: learning and teaching in Europe. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.wwwords.co.uk/eerj/

HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - I.: přístupy - témata - zdroje: (kritická analýza). Praha: Univerzita Karlova, PedF, 2012. 274 s. ISBN 978-80-7290-616-1.

HÁJKOVÁ, E. Vytváření morfologické kompetence žáků na ZŠ. Didaktické studie 4, 2012, s. 35–39.

HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - III.: jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2013. 150 s. ISBN 978-80-7290-722-9.

HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - IV.: výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2014. 306 s. ISBN 978-80-7290-806-6.

JANÍK, T., a kol Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.

JANÍK, T., a kol. Proměny kurikula současné české školy. Orbis scholae 4, 2010, s. 9–35.

JANÍK, T.; STUCHLÍKOVÁ, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, s. 5–32.

JANÍK, T., a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2010; Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2011.

JANOVEC, L. Jazykové univerzálie a gramatická kategorie čísla v jazykové a komunikační výchově. Didaktické studie 4, 2012, s. 27–35.

KOŘENSKÝ, J.; HOFFMANNOVÁ, J.; MÜLLEROVÁ, O. Analýza komunikačního procesu a textu. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-4032-3.

LIPTÁKOVÁ, Ľ., a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.

MAŇÁK, J.; KNECHT, P. (eds.) Hodnocení učebnic. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80- 7315148-5.

McLEARY, B. Grammar Making a Comeback in Composition Teaching. Composition Chronicle: Newsletter for Writing Teachers 8, 1995, s. 1–4. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z http://www.eric.ed.gov/

PALENČÁROVÁ, J.; KESSELOVÁ, J.; KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2003. ISBN 80-10-00328-X.

REICH, K. Konstruktivistische Didaktik. Weinheim : Beltz Verlag, 2008. ISBN 978-3-830- 91274-3. SOJKA, P. Spisovnost v mluvených projevech na 2. stupni základních škol. Český jazyk a literatura 65, 2015, s. 120–125.

SVOBODOVÁ, J., a kol. Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-019-3.

ŠTĚPÁNÍK, S. Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace 24, 2014, s. 111–127.

ZIMOVÁ, L. O potřebnosti větného rozboru. Český jazyk a literatura 62, 2011–2012 , s. 241–244.

ZIMOVÁ, L. Ještě jednou k výuce skladbě. Český jazyk a literatura 66(4), 2015/2016, 164–169. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK