PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aplikace teorie učebnic ve výuce biologie - OPDB1Z052B
Anglický název: Application of Textbook Theory in Biology Education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PaedDr. Mgr. Radka Závodská, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (31.08.2020)
Studenti se seznámí se zásadami tvorby učebnic (výukového portfolia, pracovních sešitů) z biologie. Studenti se naučí, jak vybrat a stanovit vzdělávací obsah učiva biologie tak, aby byly splněny požadavky odborné (vědecká správnost, aktuálnost s přihlédnutím k úrovni vědeckého poznaní i požadavkům daných RVP) a didaktické (přiměřenost věku a předchozím znalostem cílové skupiny studentů). Budou schopni aplikovat induktivní postup při vyvozování nových faktů a deduktivní postupy pro opakování a prohloubení znalostí. Uvědomí si, jak důležitou roli pro vytváření správných představ a porozumění biologickým dějům hraje grafické vyjádření (ilustrace, tabulky grafy) a užití konkrétních příkladů z praxe. Naučí se tvořit úvahové otázky, problémově stavěné učivo, testové otázky. Klíčová témata: Charakteristika kvalitní učebnice biologie/přírodopisu. Funkce učebnice biologie/přírodopisu. Analýza učebnic. Hodnocení učebnic, metody hodnocení. Znaky učebnic. Využití učebnice ve výuce. Tvorba výukových textů (pracovní sešity).
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (31.08.2020)

Základní literatura:

Knecht P., Janík, T. a kol., 2008: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Paido.198 s

Schneider, D.K., 2008: Textbook writing tutorial.. http://www. Edutech Wiki

Jan  A. Pechenik A short guide to writing about biology (9th Edition). (2016)  Pearson. 288 s.. ISBN-13: 978-0321984258

Doporučená literatura:

Lepionka, Mary Ellen (2003), Writing and Developing Your College Textbook, ISBN 0-9728164-0-2

Maňák J., Klapko D. (eds), 2006: Učebnice pod lupou. Paido. 123s.

Maňák J., Krecht (eds).,  2007: Hodnocení učebnic. Paido. 142 s.

Maňák J., Švec V. Cesty pedagogického výzkumu, 2004, Paido, Brno, 90 s., ISBN 80-7315-078-6.

Průcha J. Teorie a analýzy edukačního média, 1998, Paido Brno,148 s., ISBN 80-85931-49-4.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK