PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současné světové literatury v AJ v kontextu rozvíjení interkulturní komunikační kompetence - OPDA1A509B
Anglický název: Current EN literature in the context of intercultural communication competence development
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)
Tento předmět usiluje o prohloubení vhledu do současné světové literatury psané v angličtině, a to zejména z hlediska potenciálu této literatury přispívat k rozvoji interkulturní kompetence. Seminář si klade za cíl demonstrovat možnost a způsoby práce s texty, zejména za aplikace metody tzv. kritického čtení, která rozvíjí jak kognitivní tak i afektivní dimenzi porozumění a tím přispívá k zvyšování kulturního povědomí a tedy i interkulturní komunikační kompetence. V praktické rovině budou studenti seznámeni se specifiky jednotlivých literatur. Teoretická rovina pracuje s poznatky z postmoderní, poststrukturalistické a postkoloniální teorie, které významně přispěly k rozšíření kánonu současné literatury. Těžiště práce tvoří analýza a interpretace vybraných primárních děl z geografického spektra současných anglofonních literatur. Kritické čtení textů za aplikace teoretických poznatků umožňuje studentům zkoumat jejich kulturní komplexitu, zvyšovat kulturní povědomí a schopnost vnímání literatury jakožto nedílné součásti procesu rozvoje interkulturní kompetence. Základní tematické bloky: 1. Současné britské literatury: skotská, irská, velšská a anglická literatura 2. Současné severoamerické literatury: literatura afroamerické, židovské, hispánské a asijské komunity v USA; literární tvorba autorů s indiánskými kořeny; kanadská literatura 3. Postkoloniální literatury v AJ: indická, nigerijská, karibská 4. Postkoloniální literatury v AJ: australská, novozélandská a jihoafrická literatura Po konzultaci s vyučujícím si student vybere 4 díla následujících autorů: Současné britské literatury: Zadie Smith, Monica Ali, Hanif Kureishi, Salman Rushdie, James Kelman, Ali Smith, Irvine Welsh, A.L. Kennedy, John Banville, Anne Enright, Colm Tóibín, Emma Donoghue Současné severoamerické literatury: Leslie Marmon Silko, Sherman Alexie, Sandra Cisneros, Maxine Hong Kingston, Colson Whitehead, Charles Johnson, John Edgar Wideman, David Foster Wallace, David Guterson, Philip Roth, Rebecca Goldstein, Margaret Atwood, Yann Martel, Alice Munro, Michael Ondaatje Postkoloniální literatury v AJ: australská, novozélandská, kanadská, karibská, indická, nigerijská a jihoafrická literatura: Ben Okri, Chimamanda Ngozi Adichie, Buchi Emecheta, Nadine Gordimer, J.M. Coetzee, Ch. B. Divakaruni, Hari Kunzru, Arundathi Roy, Anita Desai, Caryl Phillips, Jamaica Kincaid, Andrea Levy, Richard Flanagan, Peter Carey, Markus Zusak, David Malouf, Margaret Atwood, Yann Martel, Alice Munro, Michael Ondaatje, Eleanor Catton, Witi Ihimaera, Keri Hulme
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)

Povinná a doporučená literatura:

ANTÉNE, Petr. Skotská próza v letech 1980-2009. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2692-1.

ASHCROFT, Bill. ed. The empire writes back: theory and practice on Post- colonial literature. London: Routledge, 2002. ISBN-13: 978-0415280204.

BHABHA. Homi K. The location of culture. London: Routledge, 1994, 1997. ISBN-13: 978-0415336390.

BREWSTER, Scott a HUBER, Werner. Ireland: arrivals and departures. Trier: WVT Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2015. ISBN: 978-3-86821-598-4.

BYRAM, Michaël. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters Ltd., 1997. ISBN 1-85359-387-8.CAI, Mingshui. Multicultural literature for children and young adults. Santa Barbara: Praeger, 2002. ISBN 978-0313312441.

CORBETT, John. Intercultural language activities. Cambridge: CUP, 2010. ISBN: 978-0521741880.

ENGLISH, James, F. Ed. A concise companion to contemporary british fiction. Oxford: Blackwell Publishing, 2006. ISBN 978-1405120005.

FLAJŠAR, Jiří a FLAJŠAROVÁ Pavlína a FONFÁROVÁ, Vladimíra. Chapters in contemporary Canadian literature. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3406-3.

GARDINER, Michael a MACDONALD, Graeme a O'GALLAGHER, Niall. Scottish literature and postcolonial literature: comparative texts and critical perspectives. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011. ISBN:  978-0748637744.

GUDYKUNST, William .B. (ed). Cross-cultural and intercultural communication. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003. ISBN 0-7619-2900-2.

HOWELLS, Coral Ann a Eva-Marie KRÖLLER. The Cambridge history of Canadian literature. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. ISBN 978-0-521-86876-1.

HUGGAN, Graham. Australian literature: postcolonialism, racism, transnationalism. Oxford: Oxford University Press, 2007. 978-0199274628.

IMHOF, Rüdiger. The modern Irish novel: Irish novelists after 1945. Dublin: Wolfhound Press, 2002. ISBN: 978-0863278600.

INNES, Lynette Catherine. The Cambridge introduction to postcolonial literatures in English. Cambridge: CUP 2010. 978-0521541015.

KHAIR, Tabish. Babu fictions: alienation in contemporary Indian English novels. Oxford: Oxford University Press, 2001. ISBN-13: 978-0195652963.

KOSTKOVÁ, Klára. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita. 2012. 978-80-210-6035-7.

KUŠNÍR, Jaroslav. Australian literature in contexts. Prešov: Prešovská univerzita, 2003. ISBN 80-88945-75-5.

LÁZÁR, Ildikó et al. Developing and assessing intercultural communicative competence. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 2007. ISBN: 978-92-871-6224-3.

MCLEOD, John. Beginning postcolonialism. Manchester: Manchester University Press, 2000. ISBN-13: 978-0719078583.

O’BRIEN, George. The Irish novel: 1960-2010. Cork: Cork University Press, 2012. ISBN 978-185918-495-0.

OLSTER, Stacey. The Cambridge introduction to contemporary American fiction. Cambridge: CUP, 2017. 9781107278813.

PROCHÁZKA, Martin. Slovník spisovatelů: anglická literatura, africké literatury v angličtině, australská literatura, indická literatura v angličtině, irská literatura, kanadská literatura v angličtině, karibská literatura v angličtině, novozélandská literatura, skotská literatura, waleská literatura. 2., opr. a dopl. vyd. Praha: Libri, 2003. ISBN 80-7277-131-0.

PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Teorie − praxe − výzkum. Praha: ISV Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2.

SAID, Edward. Orientalism: Western conceptions of the Orient. London: Penguin, 1978. 1995. ISBN-13: 978-0394740676

SAID, Edward. Culture and imperialism. London: Vintage, 1994. ISBN-13: 978-0679750543

TEW, Philip. The contemporary British novel. Second Edition. London: Continuum, 2007. ISBN 9780826493200.

TOMALIN, Barry.(ed.). Cultural awareness. Oxford: Oxford University Press, 1993. ISBN 0-19-437194-8.

YOUNG, Robert J.C. Postcolonialism. Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN-13: 978-039474067.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)

Seminární práce

Odborná rozprava

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK