PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lektorská praxe - OPBZ0P111B
Anglický název: For trainers practice
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 1 (100)
letní:neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Dominika Koperová, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Prerekvizity : OPBZ0P103A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (29.09.2019)
Tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v zařízeních, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového či profesního vzdělávání dospělých. Zejména se jedná o vzdělávací agentury a instituce, neziskové a další organizace. V průběhu praxe studenti pozorují práci lektorů, asistují jim a pomáhají připravovat a realizovat nejrůznější vzdělávací aktivity pro dospělé. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují písemné záznamy o jejím průběhu. Student svou prací a chováním v zařízení pro volný čas reprezentuje Pedagogickou fakultu UK Praha, dodržuje vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit, respektuje povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů. Další informace naleznete na stránkách Střediska pedagogické praxe PedF UK: https://pages.pedf.cuni.cz/spp/
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (18.09.2019)

Cílem lektorské praxe je podpora a rozvoj kompetencí studentů organizovat a realizovat zájmové a profesní vzdělávání dospělých v zařízeních různého zaměření a charakteru. Předmět by měl podpořit a zvýšit zájem o učitelské obory a motivovat studenty k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (26.01.2023)

Studijní opory paralelek realizovaných katedrou pedagogiky jsou k dispozici ve fakultním Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7786. Po úvodním setkání obdrží všichni účastníci k předmětným oporám přístupový klíč.

Podpora paralelky na KITTV (garant dr. Leipert) je realizována v prostředí Google Učebna, o čemž byli zapsaní studenti informováni e-mailem. Pro získání přístupu do tohoto kurzu kontaktujte garanta... 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (31.08.2019)

LANGER, T. (2016). Moderní lektor. Praha: Grada.
MEŠKO, D., KATUŠČÁK., D., FINDRA, J. et al. (2006). Akademická příručka. Martin: Osveta.
PALÁN, Z. a LANGER, T. (2008). Základy andragogiky. Praha: UJAK.
ŠERÁK, M. (2009).  Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Maršálková (11.09.2020)

Organizace praxe

Student musí před zahájením praxe absolvovat kurz v Moodlu.Odkaz na https://pages.pedf.cuni.cz/spp/proskoleni-pred-praxemi/

Student si domluví realizaci praxe ve vhodné organizaci zaměřené na profesní nebo zájmové vzdělávání dospělých.

Povinností studenta je pracovat průběžně po dobu celého semestru se stálou skupinou dospělých ve vybrané organizaci. Po dohodě s  organizací a garantem paralelní skupiny může být práce studenta rozložena i jiným způsobem, podstatné je zachování rozsahu praxe.

Studenti si zajistí praxi na vybraném zařízení zaměřeném na zájmové či profesního vzdělávání dospělých.Výběr zařízení pro realizaci praxe je student povinen konzultovat s garantem paralelní skupiny.

 

Student vykoná celkem 60 hodin činností za semestr. Počet hodin v jednotlivých oblastech činností je následující:

·         2 hodiny úvodního semináře

·         2 - 4 hodiny závěrečného reflektivního semináře

·         18 - 22 hodin přímé pedagogické činnosti nebo práce související s pedagogickou činností

·         14 - 16 hodin přípravy aktivit a jejich reflexí s lektorem zařízení

·         20 - 22 hodin samostatné práce a plnění úkolů v elektronické studijní opoře

 

Témata:

1.       Úvod do lektorské praxe

2.       Andragogické minimum

3.       Práce s hospitačními archy

4.       Vhodné strategie při pořizování zápisů z hospitací

5.       Rozbory náslechů a jejich využití pro praxi

6.       Reflexe a sebereflexe

7.       Vlastní příprava a praxe

8.       Společné rozbory

9.       Výstupy předmětu pro praxi

10.   Evaluace předmětu

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (17.09.2019)

Podmínky získání zápočtu

·         Student se účastní úvodního infomačního semináře a závěrečného reflektivního semináře.

·         Student absolvuje lektorskou praxi v plném rozsahu.

·         Student pracuje po celý semestr podle pokynů lektora/vedoucího zařízení pro vzdělávání dospělých a plní předem dohodnuté závazky.

·         Student plní zadání v elektronickém kurzu dle zadání garanta paralelní skupiny.

 

Jen na základě dokladu o vlastní lektorské praxi nebude plnění předmětu uznáváno.

 

Podklady pro zápočet:

·         písemné záznamy s reflexí (minimálně 5 hospitačních archů a 5 příprav ke vzdělávacím aktivitám, obojí s reflexí)

·         hodnocení lektora ze zařízení, kde byla praxe realizovaná

·         splnění úkolů v elektronické studijní opoře dle zadání garanta paralelní skupiny

·         docházkový list  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK