PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filosofický kurz B I a-b - OPBX2O118B
Anglický název: Philosofical Course B I
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (11.09.2021)
D. Rybák: Seminář bude zaměřen na porozumění role vzdělání a výchovy v Evropské a planetární situaci. Svým strukturováním se bude opírat jak o konkrétní texty, tak o výklad probíraných problémů. Z. Zicha: Seminář bude věnován problematice filosofické hermeneutiky, především tématu porozumění a řeči. Seminář se bude opírat především o četbu vybraných ukázek z díla H.G. Gadamera. N. Pelcová: Kurzy je založeny na četbě a interpretacích vybraných textů významných českých myslitelů, kteří výrazným způsobem přispěli k promýšlení podstatných filosofických témat (člověk a jeho svět, smysl lidského života, pravda a poznání, výchova a vzdělávání, krize ve společnosti). Studenti si volí ze dvou seminářů BIa a BIb, respektive mohou absolvovat oba najednou a získat poměrně ucelený, ale nikoli vyčerpávající, obraz o české filosofii. V semináři BIa se budeme věnovat myšlení J. A. Komenského, T. G. Masaryka, Emanuela Rádla, Jana Patočky a Radima Palouše (především s ohledem na jejich názory na výchovu a vzdělávání) V semináři BIb se budeme věnovat významným českým filosofům 20. a 21. století: Milanu Machovcovi, Karlu Kosíkovi, Jaroslavě Peškové, Janu Sokolovi a Václavu Bělohradskému (především s ohledem na problematiku pojetí člověka ve společnosti)
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.11.2019)

Cílem tehoto předmětu je učit studenty samostatně a původně myslet a své myšlení artikulovat.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (11.09.2021)

V době, kdy nebude možné vyučovat kontaktně, bude výuka probíhat bezkontaktně, a to jak synchronně, tak asynchronně prostřednictvím MS Teams.

Seminář Z. Zicha: adresa týmu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af9d745801ba648e38b4d53934b30fa8b%40thread.tacv2/conversations?groupId=97d658ad-d4ad-4832-b9e0-d6746cf6a395&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d (K přihlášení do MS Teams se používají tytéž údaje jako do přihlášení do Office 365, tedy fakultní email a heslo k němu - viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/fakultni-email-pro-studenty/ )

Úvodní setkání k hermeneutické filosfii proběhne dne 13.10.2020 od 7:30 na adrese: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3af9d745801ba648e38b4d53934b30fa8b%40thread.tacv2/1601331359223?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d (Doporučujeme přihlásit se cca 5 minut před zahájením schůzky. Pro toto setkání není nezbytné být přihlášen a též není třeba použít MS Teams aplikaci, pokud využijte prohlížeč MS Edge.)

Moodle:  https://dl1.cuni.cz/enrol/instances.php?id=6183

 

Seminář D. Rybák, adresa týmu:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MmM3ZDQ3ODUtZDdjZS00OTI2LTg3N2QtZWFjY2ZjZWQ0OTg1%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%2254095480-531f-41a2-a5f6-cab1b93cd9c4%22%7d

 

Linky na semináře doc. Pelcové budou studentům zaslány se zavedením on line výuky.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.07.2021)

Seminář. D. Rybáka

Povinná:
RYBÁK, David. Fenomenologické redukce a vzdělání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4336-6. (jedna vybraná kapitola)


Doporučená:

FEYERABEND, Paul K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0. 

HAVLÍK, Radomír. Aktuální problémy společnosti z pohledu sociologie. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-121-8.

HOGENOVÁ, Anna. Ontologická nouze a dnešek. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-013-8.

MARX, Karl. Rukopisy "Grundrisse": (ekonomické rukopisy z let 1857-1859). I. Vydání I. Praha: Svoboda, 1971.

PEŠKOVÁ, Jaroslava, Miloslav PRŮKA a Irena VAŇKOVÁ. Hledání souřadnic společného světa: filosofie pro každý den. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 521 s. ISBN 80-86432-91-2.

PLATÓN. Euthydémos: Menón. 4., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2000. Knihovna antické tradice. ISBN 80-86005-56-9.

PLATÓN. Ústava. Šesté, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2017. Platónovy dialogy. ISBN 978-80-7298-230-1.

 

Seminář Z. Zichy

Povinná:

GADAMER, Hans-Georg. Člověk a řeč: (výbor textů). Praha: Oikoymenh, 1999. Oikúmené. ISBN 80-86005-76-3.

Doporučená:

Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda I: nárys filosofické hermeneutiky. Překlad David Mik. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2010. 415 s. Paprsek; sv. 18.

ISBN 978-80-87256-04-6.
 
Gadamer, Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Překlad Jiří Němec a Jan Sokol. Druhé, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2019. 99 stran. Oikúmené. Malá řada; svazek 23.
ISBN 978-80-7298-359-9.
 
Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda II: dodatky, rejstříky. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2011. 471 s. Paprsek; sv. 19.ISBN 978-80-87256-44-2.

Gadamer, Hans-Georg. Aktualita krásného: umění jako hra, symbol a slavnost. Překlad David Filip. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2003. 86 s. Delfín; sv. 45. ISBN 80-86138-48-8.

HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk: německo-česky. 2., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2006. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 80-7298-165-X.

Ricœur, Paul. Úkol hermeneutiky: eseje o hermeneutice. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2004. 41 s. Parva philosophica; sv. 14. ISBN 80-7007-185-0.

 

Seminář N. Pelcové:

Prameny:

Komenský J. A., Masaryk T.G., Rádl E., Klíma L., Patočka J., Kohák E.,

Sekundární literatura:

Zouhar, J.: Dějiny českého filosofického myšlení do roku 1968. Academicus, Brno 2008.

KOHÁK, Erazim. Domov a dálava: kulturní totožnost a obecné lidství v českém myšlení. 3., nezměn. vyd. Praha: Filosofia, 2013. 422 s. ISBN 978-80-7007-401-5.

PATOČKA, Jan. Česká vzdělanost v Evropě. Praha: Václav Petr, 1939. 37, [I] s. Svazky úvah a studií; č. 6.

PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 332 s.ISBN 978-80-7290-515-7.

PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě II. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 206 s.ISBN 978-80-7290-627-7.

SLOVNÍK ČESKÝCH FILOSOFŮ [ONLINE]. BRNO: KATEDRA FILISOFIE FF MU BRNO, 1998. [CIT. 2017-02-22]. DOSTUPNÉ Z: HTTP://WWW.PHIL.MUNI.CZ/FIL/SCF/KOMPLET.

 

 

https://filozofie.phil.muni.cz/vyzkum/publikace/scf/abecedni-seznam

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (11.09.2021)

Seminář dr. Rybáka

1. Problém vzdělání a výchovy

2. Mathésis a mathématické struktury vědění

3. Vědění a tradice

4. Jak dochází k rozdělení na vzdělání a výchovu?

5. Předpoklady moderní pedagogiky

6. Novověký svět a člověk - subjektivita

7. Scholé - u vybraných myslitelů (Platón, Aristotelés, Marx, Husserl)

8. Svoboda a myšlení

9. Problém vědy

10. Žitý svět a idealizace

11. Proměna světa na planetu

12. Poslední kritická bitva

 

Seminář. dr. Zichy

1. Specifika filosofování - filosofické myšlení jako problém;

2. Místo intepretace v humanitním vzdělávání; netodologie humanitních věd a hermeneutika;

3. Dějinné zlomy v heremenutickém myšlení;

4. Uvedení do problematiky filosofické hermeneutiky;

5. Významové souvislosti témat Člověk - Myšlení - Řeč

6. Porozumění jako problém - jeho struktura (hermeneutický kruh)

7. Otázka vztahu pravdy a metody

8. Hermeneutika a dějiny (dějinné vědomí)

9. Možnosti intepretace filosofického textu

10. Otázka intepretace uměleckého díla

11. Běásnění, pravda a hermenutika

12. Hermeneutika a pedagogická praxe

 

Seminář BIa N. Pelcové:

Komenského labyrint světa, pansofie a pojetí výchovy jako emendace

Masarykovo pojetí krize a Ideály humanitní

Rádlova Útěcha z filosofie a kritika vzdělávání

Patočkovo pojetí výchovy a vzdělávání, výchova jako životní pohyb

Paloušovo pojetí výchovy a vzdělanosti

 

Seminář BIb N. Pelcové:

Machovcovo pojetí smyslu lidského života a dialog mezi křesťany a marxisty

Kosík Karel a hledání autentického a neautentického pobytu

Jaroslava Pešková  Já, člověk

Jan Sokol a jeho základy filosofické antropologie

Bělohradský od Krize eschatologie neosobnosti k myšlení pozdní doby

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (11.09.2021)

Seminář D. Rybáka:

Kolokviální zkouška, při níž bude muset student prokázat porozumění problémům probraným na semináři.

Referát a kritika jedné vybrané kapitoly z knihy:

RYBÁK, David. Fenomenologické redukce a vzdělání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4336-6.

 

Seminář Z. Zichy:

Písemná intepretace vybrané pasáže ze čtených titulů a její obhájení při pohovoru, nebo intepretativní referát v semináři.

 

Seminář N. Pelcová:

Aktivní účast na seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů (např. předběžné seznámení se s textem a jeho kritická analýza, vypracování dílčí interpretace problému, referát o autorovi ad.).

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK