PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dětský výtvarný projev - OPBW2V106A
Anglický název: Children's Artistic Expression
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBW2V111A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (03.02.2021)
Vznik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Výchovné a vzdělávací aspekty výtvarného projevu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte. Výtvarná, psychologická a osobnostní typologie. Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání možností vizuálního vyjádření. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty. Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.02.2020)

Seznámení s teoriemi i praxí v oblasti dětského výtvarného projevu, jeho charakteristickými rysy a vlivy, které na něj působí. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Výchovné a vzdělávací aspekty výtvarného projevu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte. Výtvarná, psychologická a osobnostní typologie. Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání možností vizuálního vyjádření. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty. Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.

Základní orientace posluchače v oblasti dětského výtvarného projevu, probuzení zájmu o vlastní výzkum i počátky pedagogického pohledu. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.02.2020)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky
BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU, 1999.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H + H, 2008.

GOMBRICH, E.: Umění a iluze, Praha: Odeon

HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.

PIAGET, J.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997

SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Praha: Ped F UK, 1993.

UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.

 

Doporučená studijní literatura 
CASSIRER, E.: Filosofie symbolických forem, Oikoymenh, Praha, 1996.

CASSIRER, E.: Esej o člověku. Pravda. Bratislava, 1977.

DACEY, J. S.: LENNON, K.H., Kreativita, Grada Publishing, Praha, 2000.

DRVOTA, S.: Osobnost a tvorba, Praha: Odeon, 1973.

FREUD, S.: O člověku a kultuře, Praha: Odeon, 1990. ISBN 80-207-0109-5

HUYGHE, R., Řeč obrazů. Praha: Odeon, 1973. 

KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu, Univerzita Karlova, Praha, 2005.

KULKA, J., Psychologie umění, Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2329-7.

LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, Praha, Odeon, 1989.

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 978-80-247-1284-0.

READ, H.: Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.

ŠIKL, R., Zrakové vnímání, Praha: Grada 2013, ISBN 978-80-247-3029-5.

ŠINDELÁŘ, D., Myšlení v obrazech aneb obrazy myšlení, Odeon, Praha, 1986.

ZUSKA, V.: Mimésis – fikce – distance. K estetice XX. století, Triton, Praha, 2002

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (31.01.2021)

V době distanšní výuky setkává na platformě MS Teams. Přednášky, samostatná práce - studium literatury, prezentace seminárních prací 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (03.02.2019)

1) Spontánní výtvarný projev dítěte jako součást vývoje kognitivních funkcí;  výchovné a vzdělávací aspekty výtvarného projevu

2) Vývoj myšlení, poznávání a výtvarného projevu v raném dětství - senzomotorické období; rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte

3) Počátky symbolického myšlení a vyjadřování; sémiotická funkce, její podoby a počáteční vývoj

4) Výtvarný projev v předškolním věku;  

5) Výtvarný projev raného školního věku; možnosti a podoby dětského realismu; setkávání se skutečností, objevování a poznávání možností vizuálního vyjádření

6 - 7) Výtvarná a osobnostní typologie, možnosti a meze jejich využití;  osobnostní, individuální a kulturní kontexty

8 - 9) Nástup a projevy tzv. krize dětského výtvarného projevu; prostor pro vliv pedagoga; metody překlenutí

10 - 12) Výtvarný projev v období dospívání; formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (31.01.2021)

Aktivní účast na onli setkávání, průběžné plnění zadaných úkolů, seminární práce a její prezentace na semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK